onsdag 5 mars 2014

Milf 2014

När man får kommentarer på bloggen med frågan om jag är gravid så då förstår jag att mitt kom i form-projekt inte precis går så bra. Eller jag har ju nog förstått det redan innan, men det här var nu sista droppen. Nu jädran skall det bli ordning på denna morsa! Kolhydraterna skall ner till ett minimum. Jag vet ju, efter att ha ätit LCHF i nästan två år innan jag blev gravid, att det är det jag mår bra av, det som fungerar för mig. Och jag vill verkligen komma igång med springandet igen. Det är bara så svårt att hitta tiden. Jag kan ju inte ha med mig Hubbe på lenk riktigt... och nej barnvagnspromenader räknas inte som motion i min bok. På måndagar går jag redan på jumppa så i alla fall en dag i veckan gör jag något lite mer fysiskt för mina musklers skull. Nu skall bara flåset upp också. Milf 2014 skall nog gå. Jag vill ju vara en stark, snygg morsa och inte någon degig, pustande, frustande tant. 
Kan inte ni peppa mig lite?! Vad är era bästa tips för att komma igång med motionerande igen efter en längre paus? Har ni några superbra nyttiga (lågkolhydratiga) frukost, lunch eller middagstips?

38 kommentarer:

  1. Usch vad jag blev sur när jag såg att någon frågade det av dig! Hoppas du inspirerar mig också..jag är så laaaat och jag som hade sett fram emot långa härliga vagnpromenader har inte lyckats få mig ut på alltför många under över 4 månader :/. Kaaaaanske kunde vi börja springa tillsammans när det blir lite varmare (jag veeet, man kan bra springa nu också men men men...) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker faktiskt det är rätt tråkigt att vagnpromenera ensam. Jag går bara med sällskap eller om vi på ärende samtidigt! Och jag tänker SÅ lura dej ut och springa. Det kommer bli perfekt. Och det är varmt nog redan, hehe!

      Radera
  2. Nå men alltså herre gud! jag förstår om man är nyfiken men det är SÅ aldrig okej att ställa den där frågan, varför gör folk så där? Muahaha, om du ser gravid ut så väntar jag snarast trillingar :D Men träna och göra sina muskler starka så det är förstås ett bra mål och det gör du säkert för att du själv vill det och inte för att du får sådana frågor (hoppas jag!) Snygg är du ju i alla fall! Själv testade jag korn"risotto" som jag hittade via Pinterest, det tyckte jag var jätte gott, men är inte säker på hur bra det passar in i LCHF, men fullkorn är det i alla fall :) Du får gärna tipsa vad du hittar på för recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det absolut för att jag själv vill. Jag mår inte bra och känner mig inte fin när jag inte rör på mig och bara äter skräp. Och som tur tar jag inte åt mej ett dugg av dylika kommentarer. Jag vet nog hur jag ser ut och är riktigt nöjd med det också.

      Korn-risotto låter både gott och intressant, men det är ju nog inte lchf... Jag skall absolut tipsa lite bara jag får flow med maten igen :)

      Radera
  3. Att börja sakta är mitt tips. Korta länkar och lite oftare än långa länkar och sällan. Då hinner man liksom inte tråka ut sig. Tipsade just om en fisksoppa på min blogg. Den borde vara en rätt kolhydratfattig version och god sådan.
    Kämpa på och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar nog inte av att spring långt än, så det är liksom måsta på att börja sakta, haha! Men det älskar jag med löpning. Att man märker resultat så snabbt. Om bara ett tiotal lenkkar kommer jag orka så mycket bättre. Tack för tipset om fisksoppa. Den skall jag testa! Kanske tom Hubbe skulle gillar?!

      Radera
  4. Jag är i rätt så samma båt som du, blev mamma för drygt ett år sedan och sedan dess har träningen blivit i skymundan av allt det andra. Men nu är jag igång igen; och oj vad det känns bra!! Endorfiner!! Lycka och egentid <3
    Mina tips: låna Olga Rönnbergs bok ' Träning för nyblivna mammor' på bibban (jag returnerade mitt ex just idag, så den borde finnas i hyllan) hon har ett bra träningsschema med bra bilder och det bästa är att det tar inte lång tid! Och hennes träning ger resultat, hon finns på fb -> Mamma fitness Sweden. Börja följa henne där och på insta, hon peppar helt massor och delar med sig tips och före/efter bilder på sina pt-kunder. Det inspirerar! Sen en annan inspiratör är Paolo Roberto på insta, han är uppe med tuppen varje jäkla morgon o springer, han har oxå en träningsbok med snabb träning som man kan göra hemma, den lär oxå vara bra. Sen finns det en massa andra fitnesstyper på insta som är kul att följa :)

    Jag har fullt upp med barn o hem och träffar hit och dit under dagen, men när barnet somnat på kvällen byter jag om till träningskläder och så drar jag en halvtimmes pass. Varierar lite, ibland gör jag enligt nån youtube video (Jillian Michaels, Beachbody, Tabata etc) eller sen gör jag bara plankor, burpees, squats... Max en halv timme, sen dusch o sen soffan med gott samvete :)
    /Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånade Olgas bok av min vän Marika förra våren. Men nja, den var inte helt hundra för mig. Jag gjorde nog programmen några gånger, men jag tycker det är svårt att motivera mig med hjälp av en bok. Jag skall kolla in fb-sidan, kanske det peppar bättre?! Jillian gillar jag däremot! Skall testa lite kvällsjumppa nån kväll :) Eller kanske någon förmiddag med Hubbe som PT, haha! Tack för peppen och jätteduktigt att du kommit igång så fint!!

      Radera
  5. Gå inte in för allt för radikala förändringar, för då blir de lätt så att du har svårt att följa dem långsiktigt. Gör hälsosammare val i vardag och fest, Till maten: ersätt ris eller pasta med tillredda grönsaker eller rotfrukter, men skippa inte den vanliga grönsakshalvan av tallriken. Ha inte godsaker hemma utan ät en frukt till mellanmål ifall du är sugen på något sött. Gör pizzasnurrorna i fortsättningen med vanlig pizzadeg istället för smördeg (stor skillnad i energiinnehåll).
    Låt inte barnet hindra dig från att röra på dig! Det går alldeles bra att sätta barnet i vagnen och ta en joggingrunda även om vagnen inte är en s.k. joggingvagn. Prova, det GÅR att springa och skuffa vagnen, för ett eventuellt hinder för det finns inte i vagnen utan i vagnförarens huvud. Det är givetvis tyngre än att springa utan vagn, men energiförbrukningen blir ju större och det är väl det du strävar efter. Barnvagnspromenader blir till motion när du går så raskt att du blir andfådd, även när du går till bussen för att åka in till "stan" och välj inte den närmsta busshållplatsen ifall du är i så god tid att du skulle hinna till en annan. I början av återupptagandet av joggandet kan du väl varva rask promenad med joggning. Träna tillsammans med barnet enligt de jumppaanvisningar någon länkade till här på bloggen när du frågade efter jumppatips någon gång efter att barnet hade fötts.
    Så här skulle jag göra om jag orkade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste tyvärr göra radikala förändringar, annars funkar det inte för mig. Jag är liksom en allt eller inget person. Jag skall absolut tillföra mer grönsaker till våra middagar, pasta och ris går bort från och med nu! Godsaker har vi sällan hemma, som tur, för jag klarar inte av att låta dem vara. Frukt är tyvärr kolhydrater, så dem tänker jag skippa. Jag äter hellre en kvarg med lite kokos och bär eller en avokado som mellanmål då!

      Vår vagn är tyvärr inte alls lämplig för att spinga med, det är rent ut sagt livsfarligt att springa med den då den kan vippa eller fastna utan att man sen hänger med, så nej jag tänker inte springa med Hubbe. Jag väntar däremot på att han är så stor att han kan cykla med mig när jag springer, men det tar ju nog ännu en 5-6 år... Och barnvagnspromenader intresserar helt enkelt inte mig. Det är tråkigt att gå själv, tar för mycket tid för det lilla resultat det eventuellt ger... Men att träna tillsammans med Hubbe om förmiddagarna framför någon jumppavideo, det tänker jag absolut testa :) Och du orkar nog du med!

      Radera
    2. Mitt bästa tips som passar åtminstone mig och som jag gör dagligen och inte tar mycket tid, glömde jag nämna. Alla dagar då vi hämtar posten från lådan (vi har 50-70m gårdsväg till vägen där postlådan är) går vi på samma gång en rask promenad till vägens början och tillbaka. Jag går med långa steg och så raskt jag kan så att jag blir andfådd. Skuffar vagnen med en hand och turar om vilken hand som får skuffa sammanlagt ca 20 kg barn. Det är ca 1,5 km och tar kanske 15 minuter av vår utevistelse. När vi hade snö drog jag barnen i varsin pulka. Kanske ni också måste hämta posten från lådan och då kan sätta in en kort rask promenad? När jag sätter bebisen ut och sova en andra gång gör jag 20 st benböj samtidigt som jag skuffar vagnen fram och tillbaka. I samma veva somnar barnet.
      Förlåt att jag nu säger rakt ut, men jag upplever att du flera gånger under åren skrivit här om att du går inför hälsosammare liv med typ nolltolerans för socker och ohälsosammheter och motion x gånger per vecka. De nya häslosammare liven verkar inte ha blivit så långvariga, eftersom du inlett nya motsvarande perioder här efter ett tag. Det var det jag menade med att det kan vara svårt och nå långsiktiga förändringar i sitt liv om det skiljer sig väldigt mycket från hur man lever för stunden. På långsikt kan man bra ha som mål den radikala förändringen från nuvarande läget, men gå dit via mindre delmål. Kämpa på på det vis som passar dig bäst!

      Radera
    3. Du behöver absolut inte vänta 5-6 år innan Hubbe kan cykla medans du springer. Med Puky cykeln kan vår 4åring (faktiskt redan som 3åring i somras) hålla ganska jämn och bra fart. Tyvärr (eller som tur) ingår ju en del stanna å se på allt möjligt pauser.

      Radera
    4. Det är ju det jag också skiver ovan, att mitt kom i form projekt inte alls går bra. Sen i maj förra året har jag försökt minska på socker. Det har gått uselt! Att jag skriver att jag skall försöka är tyvärr inte samma som att jag lyckas... Men nu känner jag mig äntligen ordentligt motiverad. Tror inte jag har varit det på samma sätt tidigare. Så nu håller vi tummarna att det skall gå bättre denna gång :) Jag har gjort samma radikala förändring tidigare, så jag vet att det går!

      Vår postlåda är bara 50 meter bort så det funkar inte.... Oftast tar Maken in posten när han kommer från jobbet. Tidningen hämtas i morgonrocken så då blir det nog inte någon motion på samma gång precis. Vardagsmotion i all ära, men jag känner att det inte räcker för mig. Jag vill svettas ordentligt och gärna göra det utan barn! Då får jag ju skön egentid samtidigt. Annars blir det lätt bara trist och ett måste som jag inte gör efter att ha testat det en eller två gånger. Men alla är, precis som du skriver, olika och skall göra så som det passar dem bäst :)

      Radera
  6. Har själv samma projekt nu för tillfället (fick andra barnet för ett halvt år sedan). Jag går på Himpulats äiti-vauva-jumppa, det är jättebra! De har samma för småbarn. Dessutom har jag märkt att vagnpromenader i sin enkelhet är rätt effektiva, speciellt uppförsbackarna :). En sida för hemmaträning, tänkte faktiskt testa idag, är mammaiform.se. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himpulat låter ju jättebra, kollade just in deras sida, men säsongen är ju redan halvvägs... Äsch att jag inte fick tipsen i höstas :) Och jag skall absolut kolla in mammaiform. Tack för tipsen, och lycka till själv med ditt projekt :)

      Radera
    2. Tack :) Bara ett tillägg: man får hoppa in i Himpulats grupp i mitten av terminen om det finns plats. Lönar sig att fråga - det blir dessutom billigare om man kommer i mitten av säsongen :)

      Radera
  7. Usch vad onödig kommentar!! Inte okej! Jag tycker du är fin! :)
    Tips på att komma igång: satsa på nåt du tycker om! Tycker du om att springa, sätt ett mål, kanske Midnightrun, 10km i Augusti? Utmana en kompis också så får du träningssällskap! Tycker du inte om att gå på gym så skall du inte tvinga dig dit. Anmäl dig till en danstimme om du tycker om dans, finns ju tusen olika sorter! Testa nån nu gren? Klättring?
    Om du vill läsa en inspirerande bok, bläddra i Bodylicious av Sofi Fahrman, kanske lite löjlig, men jag tyckte den var peppande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Som tur tar jag inte åt mej alls. Jag tyckte mest det var lite lustigt faktiskt... Midnightrun har jag faktiskt redan tänkt delta i. Det var så kul för tre år sedan då jag sprang! Gym hatar jag, men jag gillar jumppatimmar som är enkla och effektiva. Skall kanske testa Sats eller Elixia i nån månad, de har jag babyparkering och allt :) Bodylicious skall jag kolla in! Har också tyckt att den verkat lite löjlig, men alla metoder är tillåtna!!

      Radera
  8. jag gillar ett sjuminuters träningsprogram för hela kroppen. det är ngt vetenskapligt bakom det och får en verkligen i gång. gör det framför tv:n och kan laddas ner på telefonen "7 minute workout" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah! Bra tips. Detta skall absolut laddas ner. Tack!!

      Radera
  9. mitt tips är ett enkelt "7 minutes workout" som går att ladda ner på telefonen. är en träning för hela kroppen, bygger på ngt vetenskapligt dessutom så funkar faktist :) lätt att göra framför tvn och man kommer bra igång :)

    SvaraRadera
  10. Den senaste månaden har jag fått otrolig inpsiration till träning. Att följa en utmaning på Instagram har hjälpt mig otroligt, hela communityn där är så mysig. Jag har sprungit en del med Jon, och det har gått hur bra som helst, tungt som f*n är det att skuffa på Emmaljungan, men det betyder bara mer träning. Nu har vi också köpt en springvagn av Pia (som kommenterar ovanför), så den gör det ännu enklare att fara ut.

    Hitta en träningsform som du tycker om, och gör det för att du tycker att det är roligt. Hitta andra som har samma mål som du, och peppa varandra. You can do it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kollat in dina duktiga yogaposer på instagram faktiskt! Heja. Kanske det också skulle peppa mig att delta i något likande?! Att träna tillsammans är det absolut bästa för mig, jag har nu projekt att få igång mina vänner som bor här i närheten att komma och springa med mig. Får se hur det går...

      Radera
  11. Nej, har du fått en sån kommentar?! SUCK! Skitonödigt! Skulle då verkligen ta musten ur mig också!

    Mitt tips till dej, utan att på något sätt bidra till att du skulle se gravid ut, så är att uteluta kolhydraterna så gott som helt i 2 veckor. DÅ får du kickstarten du behöver. Men ta inte i för hårt med träningen under denna tid, det klarar inte kroppen av.

    Och viktigast av allt. Strunta i kommentarerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ha jag nu gjort! Tack för ditt tips :) Och jag struntar i kommentaren. Det är jag som vill göra det här för mig själv :) Jag har nog tidigare tränat utan att äta nästan några som helst kolhydrater och det har gått helt fint!

      Radera
  12. Du kan hoppa på min o Magnus challenge om du vill. Det ger i alla fall en LITEN början o stärker dom största muskelgrupperna i kroppen. Fördelen är att man gör dem varje dag så man ser resultat supersnabbt men det tar ändå bara 10 minuter av din dag o man får dela upp det över dagen som man vill. Jag brukar göra mina 100 knäböj tex när jag har nåt i mikron jag väntar på/bortsar tänder etc. Samma med tåhävningarna. Plankorna och pushupsen gör jag på kvällen när barnen somnat :) Efter nån vecka blir det en självklar del av ens dag hur konstigt det än låter. Kolla på min blogg under träning så hittar du vad vi gör, ett gäng på ungefär 10 av mina väninnor har hoppat på och alla ser reslutat snabbt säger dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag borde ju nog hoppa på! Men jag känner inte mig motiverad till det just nu. 100 knäböj låter också så sjukt mycket! Kanske jag börjar om nån vecka då jag kommit igång lite överlag :) Det låter ju super med snabba resultat!!

      Radera
  13. Du kommer nog igång igen bara du hittar något som du trivs med. Det finns alltid tid bara man vill, det är frågan om prioritering. Själv tränar jag 12-13h i veckan (främst löpning 100-110km i veckan), jobbar 4 dagar i veckan, och sköter pojkarnas hobbyn. Jag springer mycket morgontid då resten av familjen sover, och eftermiddagar förrän vi äter middag. Min man tränar dessutom lika mycket, men kvällstid. Jag mena inte att alla skulle behöva prioritera träningen lika högt, utan att det är frågan om vilja. Det gäller att hitta något man är motiverad att göra. Under våren ordnar vi löpskola för nybörjare, en i maj och en i april. Det är främst en kom igång kurs. Förra året var Emma med och hålla kurserna. Kom med om du är intesserad! http://esboif.idrott.fi/fi/jaostot/yleisurheilu/juoksukoulu/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt! Och en eloge till dig och din Man som tar er tid att motionera så mycket. Wow! Även om jag är en morgonmänniska orkar jag inte just nu med att stiga upp tidigare för att fara ut och springa. Kanske sen när Hubbe sover helt ostört hela natten och jag har fått bättre rytm?! Springskola skulle garanterat vara motiverande, men just nu är det lite svårt att komma hemifrån då min Man har rätt mycket på jobbet, så då måste jag fixa barnvakt etc och då är det liksom inte längre så roligt... Men månne inte jag skall komma igång också utan! För nu är jag verkligen motiverad :)

      Radera
  14. Vill man gå ner i vikt så är det kosten som skall ändras i första hand. Nyttig mättande mat och mindre mat.
    Man får springa en del för att få bort dedär mysiga kvällssmörgåsarna..

    Men såklart är all motion bra motion! Och att få muskler på köpet är ju inte så fy skam :)

    Ps. Du ser helt klart inte gravid ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver absolut lägga om kosten! Det är jag medveten om. Det har blivit alldeles för mycket socker och kolhydrater som jag inte mår bra av. På kvällarna äter jag faktiskt inte, då vill jag inte ha nåt. Men det hjälper föga... haha!

      Och motionen vill jag få igång för att få bättre flås och ork, plus att det är en bonus om magen blir lite mindre pösig på samma gång ;-)

      Radera
  15. Sen är det ju också så att för vissa så blir det kvar en liten putande mage efter att man har fått barn, oberoende av vad man skulle äta och hur man skulle sporta.. har en bekant som fött tre barn (varav två är tvillingar) och hon äter hälsosamt och rör på sej, men hennes inre har omformats av graviditeterna så att hennes mage helt enkelt putar och är lite rund. Ta som mål att må bra Hanna, det gör dej lyckligast och också din familj, oberoende av vad detta "må bra" innebär för just dej! Lyssna till den egna kroppen och vad den behöver och saknar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vet det, men jag tror inte det är så för mig, det är nog bara så att jag ätit för dåligt och har typ obefintliga magmuskler... Mitt mål är absolut att må bra. Och just nu saknar jag att känna mig fräsch, fin, hälsosam och välmående!

      Radera
    2. Hej! Nu har jag ingen erfarenhet av att vara gravid eller att ha fött barn, men jag har läst att den putande magen beror på svaga inre magmuskler som är en följd av graviditeten. Det lider också många kvinnor av som inte varit gravida, då de inre magmusklerna inte "orkar" hålla in magen. Så det är något man rimligtvis borde kunna träna. Sen om putet beror på extra skinn är det lite svårare. Jag brukar läsa bloggen lofsan.se. Hon har många bra träningstips både för mammor, gravida och oförlösta kvinnor :) Som sagt, detta är bara vad jag läst.

      Radera
  16. Testa intervallträning. Springa hårt t.ex 200m (80%) oc sen lika långt långsamt. Höjer konditionen effektivt. Man hittar säkert bra tips på nätet. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar att springa intervaller. Det skall jag börja med så fort min kondition börjar bli lite bättre igen. Tack!

      Radera
  17. Kolla in Mammamage appen! Den har just träning för inre magmuskler så att man får bort putandet som blir kvar om man bara tränar vanliga magmuskler. Kickstart med Ulrika av Ulrika Davidsson har bra kostprogram som man sedan kan fortsätta i långsikt med. Tänkte börja ordentligt med kostprogrammen och detoxkur efter att jag slutat amma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men den kostar nästan 3euro.. det känns lite onödigt då det verkar vara samma övningar man hittar också annanstans. Men visst jag borde absolut jobba med mina inre magmuskler :) Och tack för kostprogrammet, skall kolla in det också :) Jag slutade ju också amma förra veckan så det är därför som jag nu sätter igång på allvar!

      Radera