söndag 18 april 2010

Lördag förmiddag

Lördag förmiddag:

Jag är fortfarande inte på topp, men jag tror nog att jag är på bättringsvägen. Har ingen feber mera och igår kväll hade jag bara stegring! Tyvärr har jag istället en mage som inte vill fungera alls, så jag springer på tuppen alltför ofta.... Men jag har fått någå antibiotika av Duncan som borde vara perfekt just för magbobbor så snart är jag nog frisk igen :-) Jag hoppas också att den här sjukdomen ska ha samma bieffekt som när Eric var sjuk på Bali, han gick nämligen ner nästan 10kg....

Nu har vi alla biljetter fixade. Vi lämnade in vår visumansökan igår efter en mycket stressig morgon. Att få biljetterna från Moskva till Helsingfors var nämligen inte det lättaste och vi höll på att komma för sent till ambassaden! Vi tar tåget från Mongolien tisdag om en vecka, den 27.4, och är framme i Moskva på vappaftonen. Sen är vi två nätter i Moskva innan vi den 2.5. tar tåget hem till Finland. Tåget anländer till Helsingfors Järnvägsstation den 3 maj klockan 12.08. Ni får alla gärna komma dit och bilda välkomstkommitté för oss om ni vill ;-)

Igår bokade vi också vår tour ut i ödemarken. Vi skall åka med en organisation som heter ger to ger som sysslar med ”community based cultural eco tourism” (www.gertoger.org). 85% av intäkterna går direkt till nomaderna, vi använder nästan enbart lokal transport och vi har ingen guide med oss. Vi skall fara tillsammans med Duncan och Coralie som vi bodde grannar med på tåget. Fem nätter sex dagar skall vi leva som nomader, ingen dusch, wc:n är en grävd grop i marken, vi får hjälpa till med skötsel av deras djur och andra vardagssysslor. Just nu är det kalvningssäsong och de har redan en massa kalvar och lamm som vi får hjälpa till att mata. Vi får också testa mjölka kossor om vi vill. Vi skall också rida på kameler och hästar. Hjälp, jag som aldrig ridit förut! Men de sa att de ger bara snälla skolade hästar till turisterna. Det största problemet kommer antagligen att bli kommunikationen. Familjerna kan nämligen ingen engelska och vi kan mycket lite mongoliska. Vi fick nog en guidebok med lite fraser men språket är verkligen svårt... Åh, det kommer att bli så spännande, verkligen en upplevelse för livet. Nu måste jag verkligen se till att bli frisk ASAP!!

Hemskt med vulkanen på Island förresten! Är det här nu världens undergång som startat, eller Europas åtminstone. Eric läste nämligen på BBC att den kanske kan hålla på och ha utbrott i två år! Då kommer det att landa så mycket aska i norra Europa att alla växter kommer att dö... Huj! Hoppas dock verkligen att det inte blir så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar