onsdag 18 juni 2014

Midsommarsill

I år kommer väl vår midsommar gå  i lite mindre traditionella tecken, för jag tror nog inte att Midsommar precis är så stort på Miami beach. Fast Emma lovade nog fixa både kransar och midsommarstång :) Sill och potatis tror jag däremot vi kommer få stå över i år. Men om vi skulle fira midsommar i Finland skulle jag absolut göra min favvosill, som i familjen går under namnet Elinas sill (efter Makens morbrors fru som introducerat den till oss). Det är bara den godaste, enklaste sillen om finns. Och även folk som inte normalt brukar gilla sill gillar denna! Smetanan och äggen mildar den starka sillsmaken så mycket. Och med lite nypotis till är detta bara den bästa midsommarmaten... Mmmm! Jag rekommenderar starkt att ta in denna på ert bord i år.
Jag lagade sillen som förrätt på landet förra veckoslutet. Både vacker och god tycker jag den är!
Elinas sill, för ca. 6 personer:
1½ liten burk Vestas Matjessill
1 burk Smetana
4 hårdkokta ägg
lite finklippt gräslök

Koka äggen och låt dem svalna. Lägg upp den avrunna sillen på ett vackert fat. Sätt smetana på så det täcker. Dela äggvitan från gulan. Hacka gulan och vitan i små bitar. Strö först på vitan på smetanatäcket. Sedan gulan och sist lite gräslök! Voila! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar