torsdag 1 november 2012

Totalstopp

Började långsamt känna huvudvärken komma smygande på eftermiddagen på jobbet. När jag sedan promenerade hem så slog den till med full kraft. Nu är det liggläge och vila som gäller istället för föräldrakurs.  Panadolen har inte hjälpt ett dugg :( Jag har tyvärr haft en hel del mer huvudvärk nu under graviditeten. Gissar att det är hormonerna som spökar och gör den mer frekvent. Migränmedicin får man ju inte heller ta så det är bara att vila och gilla läget!


5 kommentarer:

  1. http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

    Ring dit och fråga vad de säger om din migränmedicin.
    De brukar ofta vara så att det är bättre att ta sällan en ordentlig medicin än lida. För mamma mår allmänt bättre då. En tablett gör (oftast) ingen skada. ;)
    Jag fick ta både sumatriptan o Burana 800 då jag väntade ettan. För det var bättre att ta somsagt några nu o då. Men, hade inte en gång migrän sen ändå.
    Nu med tvåan har jag haft hela tiden huvudet mer eller mindre sjukt. =\
    Det är bara det att man ändå inte skulle vela ta medicin... Fast det borde vara riktigt safe.. Voi dendär mammahjärnan. XD

    Hoppas värken redan gått om. Men rekomenderar teratologiska starkt. De har den absolut sista infon alltid. Vet bättre än farmaseuterna. ;)
    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vet vi farmaceuter vad man kan använda för läkemedel under graviditeten, vi har nog ett kunnande vi också! Dessutom har vi tillgång till en riktigt bra databas, som byggts upp på forskningsresultat och kliniska observationer av läkemedelsanvändning under graviditeter. Det är dock alltid bra att ta kontakt med sin vårdande läkare, men en dos migränmedicin brukar i allmänhet vara ok.

      Hoppas migränen gett med sig.

      Intressant att ALLT beror på hormonerna. Då jag under min graviditet undrade om alla krämpor faktiskt beror på hormonerna, så som även hälsovårdaren sa, berättade rådgivningsläkaren att det nog inte är så, men gravida brukar tycka om att skylla allt på hormonerna.

      Radera
    2. Visst vet det de! Men de är ju just de på teratologiska som undersöker i dessa frågor.
      Hade tre mediciner som jag undrade hur de var på apoteket och svaret var att man inte skall ta (kollade också upp). På teratologiska sa de genast att man bra kan ta och att det var fel som de sagt på apoteket. Speciellt då de var "gamla" mycketforskade mediciner. De borde de också ha kunnat säga på apoteket och kollat i sin databas. ;)

      Och visst är det många gånger man hör att läkare skriver ut mediciner som inte alls går att ta ihop. Och farmaseuten är den som märker. Så nej, inget illa menat. Men ville berätta att det faktiskt finns ett nummer man kan ringa till och de vet precis hur saken är. Då behöver man inte vara orolig o undra i onödan. =)

      Radera
  2. När jag i somras spydde några dagar och fick en fruktansvärd huvudvärk efter varje spyattack, sade läkaren att jag nog kan ta burana, så länge man inte börjar ta det regelbundet. Panadol hjälper i varje fall inte åt mig om värken är riktigt illa. Och större dos på en gång istället för att ta flere längs dagen. Jag har sumatriptan som migränmedicin och den var inte heller helt förbjuden, om jag råkar få migränattack. Men jag vet, man blir lite hysse med medicinerna när man har en liten att tänka på också, jag vill i varje fall inte i onödan ta smärtstillande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kusin fick samma råd när hon i början av hösten hade huvudvärk hela tiden... Men jag har ändå inte riktigt vågat! Det känns liksom fel. Om det står att man inte skall ta dem så måste det väl vara en orsak bakom?! Så jag försöker klara mig med bara panadol, ibland hjälper det lite ibland inte alls.

      Radera