måndag 21 februari 2011

Hypnositören

Denna ligger på mitt nattygsbord just nu!
Jag lånade Lars Keplers Hypnotisören från mina föräldrars bokhylla för nån vecka sen och håller på att läsa den som bäst. Det är bara det att den är så sjukt spännande och skrämmande att jag knappt vågar somna efteråt. Igår måste fästmannen komma och krama mig för jag blev så rädd! På riktigt. Den är så spännande så man bara måste läsa vidare men samtidigt vet man inte riktigt om man vågar. Författaren (eller egentligen författarna, Kepler är ju en pseudonym) bygger upp spännningen på ett helt super skickligt sätt. Eller vad sägs om styckesavslut som: "Båda rycker till när det knackar på ytterdörren. Simone stannar i korridoren och tittar med bultande hjärta på Kenneth när han går ut i hallen och vrider låsvredet runt" eller "Ljudet hörs igen. Ett svajande, tungt ljud. Det låter inte som fotsteg, utan mer som om en människa som långsamt kryper" Gaaah! Jag blir lite rädd bara av att skriva meningarna. Hur skall detta sluta?! Kidnappningen, morden, vem och vad är det som har hänt? Måste läsa vidare. Kanske det känns mindre spännande om man läser nu tidigare på kvällen?!

2 kommentarer:

  1. Den finns i mammas bokhylla också och jag har fingrat på den några gånger. Kanske borde slå slag i saken :)

    SvaraRadera
  2. Jag läste den i somras när vi var i Eqypten. Jag brukar inte läsa böcker som verkar så läskig som den, men jag tyckte faktiskt att den inte var så farlig i alla fall. Men där var det iofs inte alls någon liknande miljö man vistades i så kanske gjorde sitt till :) Hoppas du klara läsa ut den! När jag var klar med den så kunde jag inte bestämma mig om jag tyckte den var riktigt bra eller om det var så att den faktiskt bara var riktigt dålig. Fick Mika att läsa den så fick han avgöra åt mig, blev riktigt dålig från hans sida...

    SvaraRadera