fredag 14 oktober 2011

Resultat

Minns ni mätarna jag skulle ha på mig i tio dagar för undersökningarna jag är med i?! På söndag hade tio dagar gått och jag satte mätarna på posten tillbaka till labbet. Idag fick jag mina resultat. Sjukt spännande alltså. 

Bland annat vet jag nu att:

I medeltal så sover jag bara 6 timmar och 19 minuter per natt, även om jag nog ligger i sängen i medeltal 8,18 timmar. Så i två timmar är jag i mer vaket tillstånd än sovande. Så konstigt. Jag som alltid somnar snabbt och sover bra. Men mätaren har sagt så... Vanliga dagar så rör jag på mig fysiskt i medeltal 1,32 timmar. 9314 steg tar jag i medeltal. Inte så illa tycker jag. Med tanke på att jag ändå mest sitter ner och skriver gradu. Här är pappret. Vet nu inte om det syns så bra då jag bara tagit ett foto...


Det här andra pappret visar mina rörelsemönster. Hur mycket jag rör mig om dagarna och när jag sover. Lite mer svårtolkat än diagrammena men lite kan man i alla fall se. 

Jag skulle ännu vilja ha något medeltal bland alla de som varit med. Det skulle vara intressant att kunna jämföra sig. Hoppas de skickar ut sånt sen när alla undersökts...

3 kommentarer:

  1. Detdär är helt jätteintressant! Skulle gärna själv också gå omkring med en sådan mätare nångång.

    SvaraRadera
  2. Så intressant! Hur kan man testa dylika grejer. Jag sover t ex alltid 8-9 h per natt, men är ändå alltid sjukligt trött. Tänk om jag på riktigt sover mycket mindre. Och vad kan man isåfall göra åt det? Upplever du att du är tröttare än du "borde" vara?

    SvaraRadera
  3. Muminmamman- Jag har tur som råkade höra till testgruppen då för 25 år sedan. Har verkligen gillat de här studierna. Så intressant att få veta så mycket om sig själv :)

    Anne- Ja visst är det sjukt intressant! Jag har nog alltid varit en person som behöver mycket sömn och blir väldigt trött om kvällarna, men är nog inte tröttare än vad jag alltid varit tycker jag. Inte vet jag ens om man behöver göra något åt det, kanske det är helt normalt?! Fast det skulle ju vara mycket effektivare om jag skulle sova effektivt hela natten. Då skulle jag kanske inte behöva gå och lägga mig lika tidigt?! De testade alltså sömnen med två stycken mätare som jag hade på mig dygnet runt, ena runt handleden och den andra uppe på armen. Jag vet faktiskt inte om man kan göra dessa studier på nån privat läkarstation, men månne inte?! Jag fick alltså allt helt grade pga. undersökningar jag är med i.

    SvaraRadera