torsdag 7 november 2013

Åtta och en halv månad

Idag blir vår Hubbe åtta och en halv månad. Och nu går det snabbt framåt i utvecklingen. Han lär sig nya saker varje dag och det är så roligt. Igår lärde han sig att rulla boll från sig till mig när vi sitter på golvet. För två veckor sedan lärde han sig komma framåt och nu går det snabbt det med. Krypandet är inte heller långt borta. Han gungar i krypställning, puffar fram benen och lyfter upp händerna. Det är så gulligt och jag tycker han är så duktig. 

Det som han däremot inte ännu har lärt sig är att tycka om 8-månaders burkarna. Jag har testat ett par gånger med lite olika smaker och det har resulterat i galltjut och/eller spyreflexer av de stora hemska bitarna. Så nu tar jag ett par veckors paus med de och testar sen på nytt tänkte jag. Däremot köpte vi Ellas Kitchen Puffits och de är en enorm succé. Hela ansiktet lyser upp då han får några puffits. Dessa är också bättre än majskrokarna just nu eftersom han gärna stoppar in hela kroken i munnen på en gång och då fastar det så lätt i halsen... 

Han förstår också när man pratar med honom på ett helt annat sätt än tidigare. Han lyssnar och skrattar och man kan nu kommunicera. Han förstår innebörden av nej och hör upp då han hör sitt namn. Han sägar Mamma, nästan Pappa och namnam. Han vinkar då någon skall fara, kan klappa i händerna och dansar då han hör musik. 

De första tänderna har också kommit upp med besked nu. De har i typ två månaders tid legat på lur nere i munnen, man har kunnat känna dem, men de hade inte trängt igenom. De senaste två veckorna har dock de kommit upp och nätterna har varit därefter. Så fort tänderna slutar bråka blir det sömnskola på allvar. Men mer om det då. 
Fart och fläng är det nu på vår Hubbegubbe! Roligt men utmanande på ett helt annat sätt än tidigare.

4 kommentarer:

  1. Jag rekommenderar att testa aqorelles tandgel om du inte har provat, det lugnar ner gommarna. Man får det från såndäna luontaistuotebutiker, jag hitta min i gräsviken. Bara att sryka på lite om det verkar sim om gommarna kliar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det skall jag testa :)

      Radera
  2. Puffits, det har jag inte hört om, måste testa! Vi hade liknande problem med 8 månadersburkarna, men sen märkte vi att det hjälpte om hon fick tugga på en riskaka eller majsbåge innan maten, så vande hon sig lite med konsistensen. I brukade samla all mat i kinderna och sen nästan kräkas, najs... Nu har vi inga problem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte heller hört om dem tidigare. Vi hitta våra i Prisma i IsoOmena. Och tack för tipset med att börja med något att tugga på, skall se om det skulle hjälpa :) Jag är säker på att det kommer gå bra för oss också om några veckor, han måste bara vänja sej först.

      Radera