onsdag 11 november 2009

Uppdatering

Hejsan!

Idag är det onsdag vilket betyder att vårt veckoslut börjar ikväll :) Vår vecka är nämligen lite upp och ner. 2 dagar skola 5 dagar veckoslut. SKÖNT! Idag skall vi dessutom på företagsbesök och till den finska ambassaden så vi missar hälften av alla föreläsningar...

På måndag kom vi alltså tillbaka från vår första resa inom Thailand. Först åkte vi till Koh Chang som är en rätt så stor ö nära gränsen till Kambodja. På Koh Chang åkte vi runt med skoter och såg några vattenfall som man kunde simma i. Härligt svalkande i hettan. Mycket svalare vatten än i havet. Eftersom regnperioden just tagit slut så var sjungeln härligt grön och vatten fanns det gott om. Kommer man hit i mars-april är situationen en annan...

Härligt vattenfall....

Eric och Tommy tar sig ett dopp.

Maija och Tommy på deras skoter.

Lunch alldeles vid havet i skuggan av en palm.

Efter Koh Chang tog vi båten två timmar söderut till den mycket mindre och mycket mera avslappnade ön Koh Mak. Vi bodde på värsta hippiestället Monkey Island. Alla som jobbade där var rastahippien med alla världens rastafrisyrer och skägg. På Koh Mak stannade vi också två dagar. Vi gjorde inte så värst mycket. Åkte runt och såg ön, drack drinkar, låg vid poolen, simmade i havet, paddlade lite kajak.

Avslappning på Koh Mak.

Vår strand vid hotellet. Tyvärr var tidvattnet högt på dagarna just nu så stränderna kom fram ordentligt först på kvällen. Så först blev vi lite besvikna, men nu var det ju ganska fin så här också...

Mycket skumppig speeboat resa tillbaka till fastlandet. Eric och Tommy ville förstås sitta längst fram... Ibland kändes det som att inälvorna mosades till i någon våg-gupp.... Men lite roligt var det nog också.

Eric har på sistone haft lite otur. Det började med manetstinget i Muine. På denna resa hade han först jätte ont i magen och kände sig svag. Sedan trampade han på en korall och fick tre hack under foten. Inte det bästa när man går i flipflops eller barnfota på stranden för det mesta. Sedan fick han hemsk allergisk attack första kvällen på Koh Mak. Spydde och fick uppsvälld hals. Jätte skrämmande i synnerhet som det inte skulle har funnits något sjukhus på Koh Mak!! Men efter några ataraxar (allergipiller) och tolv timmar sömn mådde han som vanligt igen som tur. Adrenalinsprutan behövdes som tur inte användas! Oturen fortsatte dock. Eric brände sig nämligen på avgasröret till skotern. Så nu har han ett fem centimeter brett brännsår med blåsor på vaden. Hoppas verkligen att oturen vänder nu! Men de brukar väl vara så, inget ont som inte för något gott med sig?!

Imorgon åker vi antagligen iväg igen, troligen till Koh Samet.