måndag 4 januari 2010

Gott nytt år!!


Hej igen!

Nu är vi tillbaka i Bangkok igen. Och varför blir min text understreckad?? Störande... Nåja. Tillbaka resan startade igår kl. 11.30 och vi var framme först kl. 5 i morse. Gah, thailändarna är inte precis de bästa på effektivitet och logistik. Nästa gång flyger jag. Jag har fått nog av bussar för en stund...

Vi började vår jul och nyårslovs resa på Koh Tao. Vi bara slappade i två dagar, paddlade lite kajak till paradisön Koh Nangyan, snorklade och brände oss lite i solen (inte så farligt som tur, och sen köpte vi 30ans solkröm igen och massa aftersun-lotion).


Fin solnedgång på Koh Tao

På onsdagen tog vi sedan båten vidare mot full moon party ön Koh Pagnan. Henry och Helena, som också studerar med oss kom med (Helena är dessutom finlandsvensk och hon vet vem Matilda är och hennes syster har varit tillsammans med Martin så vi känner ju nästan varandra från förut)

Konstigt, nu slutade understreckningen. Men jag får fortfarande inte bort det från början av inlägget...



Båtresan var lite skumpig och blåsig, men vi hade ätit åksjukepiller och det hjälpte att sitta utomhus. Smarta som vi var hade vi också smörjat in oss med solkräm.

Det var inte det lättaste att hitta boende på Had Rin, där fullmoonpartyt sku vara. Vi delade upp oss och började gå igenom varenda ett hotell. Tommy och Maija hittade en bungalow ganska snabbt men det fanns bara en ledig. För Helena och Henry och oss gick det sämre... Efter typ en timme och vad som kändes som 50 hotell senare, just när jag började ge upp, hittade vi en ljuvlig liten bungalow alldeles vid stranden. För fyra dessutom så Henry och Helena flyttade in med oss.


Vår bungalow. Vi bodde på sunset beach medan partyt var på sunrise beach så vi hade det riktigt lugnt och tyst till råga på allt. Och bara 10 minuters promenadväg till den andra stranden.

Nyårsdagen hyrde vi mönkiä och åkte runt på Koh Pagnang. Eftersom vi har varit här tidigare visste vi att vägarna är katastrofdåliga och mina nerver skulle inte ha klarat av att sitta bak på en skoter. Mönkiän kändes dock mycket säkrare och jag till och med prövade på att köra en bit. Vi åkte till ett vattenfall och till två härliga fina stränder på öns nordöstra sida.


Polisen stoppade oss och gick igenom våra väskor för att leta efter knark. Helena ser nog lite skyldig ut minsann... Vid den blåa mönkiän ser man också hur poliserna går igenom hela min strandkass.

Vi köpte oss en massa rave-prylar och fullmoonparty toppar och blingade oss färdiga för nyårsfesten. Neonpink målfärg som lyste i mörkret, halsband som också lyste osv. Helt galet. Ungefär 40 000 människor festade på samma strand hela natten. Helt klart en upplevelse och ett annorlunda nyår.


Fördrink i vårt treehouse vid vår bungalow innan fullmoonparty.

Jag kan inte fatta att det ordnas likadana fester en gång i måndagen på Koh Pagnang. Kanske inte riktigt lika stora som nyårsfesten men ändå.

På fredagen tog vi taxi till öns alldeles norra del till en ljuvlig lite strand som hade en sandstrand som går ut till en lite ö vid lågvatten. Vi hittade en billig bungalow precis vid stranden och stannade i två nätter. Jag gick bl.a. på två härliga oil-massager. De bästa hittills på resan, och då har jag varit på massage i nästan alla länder och städer... Vi hyrde skoter igen och såg resten av öns stränder. Åt morgonmål högt uppe på ett berg med fantastisk utsikt. Tyvärr har jag också blivit lite flunssig. Nyser hela tiden och snörvlar och slemmar mig, men det känns inte så himla allvarligt så antagligen går den om om några dar.

Hur var nyåret i Finland? Förutom hemska skjutningarna i Sello... Är det ännu lika kallt och snöigt? Jag tänker på er... Nu måste jag börja göra skolprojekt. Jag har helt förträngt allt vad skola heter under resan och nu ligger vi rejält efter. Borde hinna fixa allt klart tills Matilda kommer så att jag inte behöver skolstressa då!

Många kramar

P.S. Jee, jag börjar faktiskt bli lite brun nu...

1 kommentar:

  1. Jeepp, Hellu känner ja ju :) Nyåret här va nog ganska en flopp, åtminstone för min del!Vi var hos helen o maria, vilket va helt roligt, men sen senare fo vi till motellet!första o sista gången ja e på bar på ett nyår!Jeeee nu e de int mera länge tills ja kommer dit, hurrei :) nu ska ja iväg o ta sikis-spruta :/ hörs!

    SvaraRadera