torsdag 18 oktober 2012

Svaren från Frågestunden

Jee! Massor fina frågor ni frågat i frågestunden. Det här var ju kul. Här kommer mina svar:
  1. Vad brinner du för? Har du nån passion? Och om man får fråga en till, om du inte hade valt jurist-yrket, vad hade du velat jobba med?
    Hm, jag vet nu inte om jag direkt har någon passion eller brinner för något. Det finns många saker och frågor jag tycker är viktiga. Så som exempelvis mänskliga rättigheter, jämställdhet mellan könen, stopp av prostitution och människohandel, skydd av barn som far illa osv. Sen "brinner" jag nog för en hel del oviktiga ytliga saker också så som matlagning, inredning och hemmapyssel. 

    Jag är nog fortfarande inte säker på att det är jurist jag vill jobba som och skulle jag välja studieinriktning på nytt så skulle jag garanterat välja annorlunda. Mitt drömyrke skulle nog vara något inom inredning. Att t.ex få jobba på en inredningstidning skulle jag älska! Eller att ha en liten lifestyle-butik!?
  2. Jobbar du som jurist redan? Berätta om dagen då du fick reda på att du var gravid! Vart till Asien ska man resa om man aldrig varit där och är en inbiten fanatiker av sydeuropa?
    Nej jag jobbar inte ännu som jurist. Jag jobbar med finansiering, så en helt del juridik kommer nog upp dagligen. Sen då jag har mina papper i handen så skulle jag nog gärna testa att jobba med ännu mera juridik, även om jag trivs riktigt bra med det jobb jag har nu :)

    Dagen då jag fick veta om graviditen skall få ett eget inlägg tror jag!

    Asien är så mycket bättre än Sydeuropa. Billigare, vackrare och mer möjligheter. Jag rekommenderar varmt Borneo, lite turister, massor att se samt väldigt exotiskt. Även andra delar av Malesien är jag riktigt nyfiken på själv. Thailand är ju en klassiker där det också finns en hel del pärlor bland alla turisthelveten....
  3. När visste du att du var gravid? Har du länge velat ha barn?
    Jag fick veta torsdagen efter midsommaren, den 28.6 Jag har nog redan läääänge drömt om barn. Har alltid varit barnkär och vetat att jag vill ha flera barn. Att det skulle gå så snabbt som det gick var dock en överraskning. Vi hade talat om att börja försöka efter bröllopet.
  4. Har ni redan funderat på namn? Förstår om du inte vill share:a dem, men är ni överens? :)
    Hur ser ditt drömboende ut?
    Vad är ditt drömresemål?
    Har du haft några speciella gravidcravings, eller något du inte kan tåla?
    Jag har funderat på namn i ett par år redan... I min kalender har jag en sida där jag skrivit både flick- och pojknamn som jag gillar. Dock har vi inte diskuterat namnfrågan sååå ingående ännu. Jag har minst 25 favoriter och Maken 0. Men månne vi inte snart kommer komma fram till några som båda gillar :) Om två veckor skall vi ha namnpalaver då båda skall presentera sina favoritnamn, hahah!

    Jag drömmer om att bo i en vit villa med söt liten trädgård med en lekstuga och äppelträd. Kakelugnar och vita plankgolv är ett måste.

    Jag har varit sjukt sugen på lösgodis. I ett skede i augusti-september månadsskiftet var jag också galet sugen på havregrynsgröt och åt det både till lunch och middag :) Men jag har inte haft något som jag inte kan tåla.
  5. Vad för barnvagn har du kollat på, tror du att du skulle vilja ha?
    /elle
    Jag äääälskar att surfa barnvagnar. Just nu lutar det mot en Easywalker June, Bugaboo cameleon all black, Joolz Day stroller eller Crescent Diva. Men jag skulle vilja se och känna på alla vagnarna i verkligheten innan jag bestämmer mig :)
  6. Vad är det roligaste med att vara gravid? Och det tråkigaste? Hur berättade du det till dina föräldrar? :D
    Det roligaste är förstås att vi till slut kommer att få en liten bebis. Sen är det också så fantastiskt mirakulöst på något sätt. Att det på riktigt bor en liten minimänniska inuti mej?! Så svårt och fantastiskt att förstå! Eftersom jag ändå mått såpass bra så är det inte direkt något jag tycker är tråkigt. Om jag skulle börja få foglossningen från hell eller om jag hade kaskadspytt i flera månader så skulle det vara lite annan sak...

    Vi berättade till mina föräldrar på vårat sommarställe då även Makens föräldrar var inbjudna på lunch (till dem hade vi dock berättat några dagar tidigare på deras sommarställe). Vi skulle skåla i champagne och Pappa hade just önskat alla välkomna när jag sa att jag också hade något att berätta och att jag tyvärr inte kunde dricka upp min champagne. Pappa blev rätt paff medan Mamma påstod att hon haft på känn att jag kunde vara gravid...
  7. Hur berättade du för din man att du var gravid? När har du ultra? Hur skulle du reagera om det då visar sig vara två, tror du? (Så gick det för mig, jag var 27 :))

    Mippe
    Jag ringde honom eftersom han då fortfarande befann sig i Indien på arbetsresa. Sedan talade vi hela kvällen på Skype efter det.

    Vi har varit på båda våra ultran redan. Om väntan blir för lång funderar vi på att ge 3D-ultra till oss själva i julklapp. Jag skulle nog bli rätt nervös om det skulle vara 2. En bebi kommer nog att bli en helt tillräcklig utmaning tror jag :) Kudos till dig som klarade det!
  8. ^Förlåt, såg just att du redan varit på ultra. Men skulle du vilja ha tvillingar, frågar jag då i stället?

    Mippe
    Jag tror nog att jag hellre är gravid med en i gången. Även om tvillingar har sin charm så är det ju nog dubbelt jobbigare.
  9. Som barn, hur föreställde du dig att ditt liv skulle se ut sen när du blev stor? Hur tror du att ditt liv ser ut när du blir gammal? Tänker du på att leva miljövänligt? Hur kom ni överens om att just du bytte till din mans efternamn och inte tvärtom eller att båda behöll sina egna efternamn? Hur blir man sådär överpositiv utan att det verkar tillgjort? Vem är mera ivrig över att ni ska få barn, du eller din man?
    Jag föreställde mig nog att jag skulle ha en man, bil och hus. Jobba på dagarna och laga mat på kvällen till min familj. Tänkte nog inte särskilt mycket på hur det skulle bli att vara vuxen. När jag blir gammal hoppasjag att jag kan se tillbaka på mitt liv och konstaterat att jag gjort det bra och att det inte finns något som blivit ogjort och som får mej att grubbla; tänk om! Jag hoppas att jag jag och Maken blir gamla tillsammans, har ett sommarställe att åka till, reser mycket och är friska samt har en massa barnbarn att skämma bort.

    Tyvärr tänker jag nog inte särskilt mycket på att leva miljövänligt. Jag försöker sortera mitt skräp och jag tar aldrig onödiga plastpåsar till grönsaker i butiken. På något sett har jag svårt att greppa miljövänligheten i min vardag även om jag nog i princip tycker att det är viktigt.

    Jag funderade nog rätt mycket över ifall jag skulle ta min mans namn eller dubbelnamn. Eftersom dubbelnamn skulle bli så långt, klumpigt och klingade lite dåligt, i alla fall i mina öron, så bestämde jag ändå att ta hans. Att bara hålla mitt eget ville jag inte då jag ändå vill att vi skall vara en familj med samma efternamn och att våra barn skall ha samma efternamn som oss föräldrar. 

    Härligt att höra att jag verkar positiv utan att verka tillgjord :) Det gör mig ännu gladare! Men ja tja, hur gör man!? Man skall väl inte ta allt så allvarligt. I synnerhet inte sådana faktorer man inte kan påverka. Fundera på vad som gör dej glad och vad som ger dej energi och gör mera av det. Ja det är nog inställningen som gör mycket. Om du på förhand tänker dig att något går bra ,blir roligt osv så blir det så. 

    Jag tror nog vi är lika ivriga båda två. Då vi fick veta om graviditeten var det faktiskt han som var mera lugn, jag var helt totalt chockad :)
  10. Hmmm... vad ska jag fråga...? Man måste ju fråga någå :)

    Har du/ni börjat läsa babyböcker redan? Tänker ni göra det? Isåfall, vilken/vilka?

    Hur tänker ni göra med all införskaffning som behövs? Köpa allt nytt? Fynda på loppis? Kanske få i arv av kompisar/släktingars barn som inte behöver längre?

    Massa kramar, hoppas vi hinner ses nästa vecka<3>
    Nå klart jag har börjat läsa babyböcker redan. Beställde en hel hög från adlibris. Bland annat "från A till Bebis", "Bonniers stora barnbok" och "När 2 blev 3". Har läst de två första redan och håller på med den tredje. Av Makens föräldrar fick vi också låna Lennart Nilssons klassiker "ett barn blir till" och den är också redan genomläst.

    Vi tänker nog inte köpa allt nytt. Egentligen är det bara vagn vi planerar köpa ny. Säng får vi lånad av Makens föräldrar som har sparat den pojkarna sovit i som små. Sitter och Bilstol får vi låna av bästa Marika. Kläder hoppas jag att vi får både nytt och gammalt av vänner, familj och kusiner som har barn. Loppisar är inte heller alls uteslutet, bara jag skulle ha tid att gå på sådana....
  11. Hur går det med gradun ... ...???
    Sakta men säkert. Nej, men nu på vs så gick det faktiskt dåligt. Hade migrän på söndag så då blev det ingenting skrivet som jag planerat. Men den är nog verkligen på slutrakan nu. Inte mycket kvar. Bara några sidor text och lite slip. Uppskattningsvis max en veckas arbete om jag skulle kämpa varje kväll efter jobbet och båda veckoslutsdagarna...
  12. Visste du att det är mig du träffar onsdagen den 24.10? (Såg ditt namn på mina listor idag, roligt!roligt!)
    Om det är Föräldracentrets föräldrakurs som du drar så är det högst troligt att vi inte alls ses fast jag är anmäld då jag antagligen inte kan få ledigt från jobbet... Men om du är där varje gång så hoppas jag att vi ses nån av gångerna. Och de gångerna som är efter att bebin fötts kan jag förstås vara med på för då jobbar jag ju inte längre :)

  1. Hur tänker du kring föräldraledigheten, karriär, kombinera jobb och familjeliv?
    Hm, jag är för tillfället inte särskilt karriärinställd. Klart jag vill ha ett stimulerande jobb jag trivs med och möjligheter att avancera men just nu är nog min fokus mer på familj. Det jag dock hoppas på mest är att jag och Maken skall kunna dela så mycket som möjligt och jag hoppas innerligt att även han skall ha möjlighet att vara hemma med "Hubbe" i något skede. Jag tror att det går bra att kombinera jobb och familjeliv bara man själv vill och ifall man har en arbetsgivare som är flexibel. I Finland har vi så otroligt bra dagvård plus att vi i vår familj har turen att ha flera frivilliga barnvakter lägliga ifall det skulle behövas. Nej, jag tror nog båda Maken och jag kommer kunna få de karriärer vi vill och att vår familj skall kunna må samtidigt :) 


    Tack för alla fina frågor! Det här med frågestund var ju hur roligt som helst. Snart igen :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar