torsdag 12 september 2013

Hur man syr vimplar!

Mitt första skjorttygsprojekt är klart. Jag sydde vimplar till ett barnrum. Det var ett riktigt roligt projekt och så fort Hubbe bara har ett eget rum så kommer jag garanterat sy ett par till. Ifall du också har lust att sy vimplar, men inte vet hur man gör så följ bara stegen nedan så lyckas du fint. Det enda man behöver kunna symaskinsmässigt är att sy raksöm!
Det första du behöver är en modell och lite olika tyger. Rita modellen på tyget och klipp. Genom att läga dem fast i varann som på bilden så sparar du tyg.
Klipp ut dina trianglar och lägg dem räta mot räta, alltså den sidan som skall komma utåt skall nu in. Nåla runt.
Mina vimpel blev cirka fyra meter lång och jag hade ca. 15 stycken vimplar på den.
Sy raksöm på alla vimplarna. Lämna öppet där uppe.
Klipp bort toppen, vänd sedan på vimpeln så sömmen kommer inuti.
Stryk alla vimplarna noga, speciellt i sömmarna. 
Mera nålande...
Nåla nåla fast alla vimplar tills vimpelslingan är så lång du vill att den skall vara. 
Sy raksöm där du nålat och vips är vimplarna klara! Denna vimpelslinga skall förhoppningsvis hänga i Marikas sons rum snart. De skulle få den då vi var där igår med jag glömde förstås paketet hemma....

4 kommentarer:

  1. Vau så fin :) super duktigt! Elliot kommer att älska sina vimplar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch äsch att jag glömde ta med dem i onsdags, det stör mej fortfarande :)

      Radera
  2. Vau så fina!!! Jag önskar att jag hade tid att pyssla något liknande. Iiiiingen chans som det är nu :D

    Hey, jag skickade ett meddelande på FB åt dig, det for säkert till din Other-folder eftersom vi inte är kaveris på FB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste väl passa på nu ännu medan Hubbe inte är överallt :) FB meddelandet hittat, det hade precis som du gissade åkt i otherfoldern. Jag svarar inom kort!

      Radera