måndag 17 november 2014

Robotdammsugaren Robert, en recension

Robotdammsugaren jag fick i födelsedagspresent i september har nu bott och arbetat hos oss i nästan två månader. Och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med Robert, som jag kallar honom. Det förenklar nog vardagen för en städlatmask som mig själv att slippa grovdammsugandet. Minst en gång i veckan sätter jag Robert i arbete. Oftast de dagarna jag är hemma eftersom det ändå blir lite stressigt att göra det om vi skall iväg till jobb/dagis på morgonen. För även om man slipper dammsugandet så måste golvet ju ändå vara fritt. För att roboten dessutom skall klara av att dammsuga ordentligt lyfter jag också upp alla stolar, mindre möbler etc bort från golvet så att inget är i vägen. På nedre våningen, där vi har en väldigt öppen planlösning dammsuger Robert i mitt tycke bra. Runt lister och hörn brukar jag torka med swiffer duster också, men annars behövs det inte. På övre våningen där rummen är fler och smalare, och vi har mer möbler i form av stora skrivbord och sängar, så har Robert det lite svårare. Enklast går det om man låter honom dammsuga ett rum i gången. Hubbes matta klarar han inte heller av! Men alla mattorna på nedre våningen går fint. Denna är väl så pass lätt och hög att han fastnar i den. Så den måste lyftas upp på fåtöljen innan man sätter igång Robert. Men det är annars det enda som jag har att anmärka på. Annars tycker jag att dammsugarroboten fungerar bättre än jag hade tänkt mig! Han är snabb och helt tillräckligt effektiv. Dammsuger nog bättre än vissa slarviga typer jag känner... Sen Robert flyttade in till oss har jag dammsugit med den traditionella dammsugaren en gång, efter att remppan var klar och det fanns remppadamm överallt. Men annars klarar han nog grovjobbet. Så till er som funderar om robotdammsugare är något att ha, så måste jag nog säga att absolut. Jag har varit nöjd! Inte dammsuger den lika bra som en själv, men helt tillräcklig för att jag skall tycka det är värt det!
Robert the robotdammsugare in action igår!
Innan jag knäpper på roboten måste alla stora grejer bort från golvet, eller jag lyfter bort dem så att det är lättare för Robert att dammsuga! Men även om det kräver lite energi av mig så är det ändå betydligt enklare än att dammsuga själv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar