söndag 9 november 2014

Ryssland, kräftor och 30-års partaj

Igår firade vi Makens 30-års dag med att ställa till en liten fest hemma hos oss för hans föräldrar, brorsor och deras flickvänner. Totalt 12 pers blev vi, och det var just maximalt vad som rymdes för att äta och umgås bekvämt i vårt vardagsrum. Temat för festen var Ryssland. Varför har jag ingen aning! Maken och jag körde dock temat fullt ut och jag hade till och med löshår, pälsmössa och mina högsta klackar på mig. Maken i sin tur såg inte klok ut i polo med kuldked, kritsteksrandig kavaj och nerkammad pannlugg, han skulle kunna flytta till Moskva vilken dag som helst. Alla i Makens familj är väldigt glada i kräftor så till förrätt ställde vi till med överraskningskrätis. Hela hösten har vi haft frysen full med kräftor som väntat på denna dag (och jag med eftersom det nu ryms lite riktig mat i frysen också!). Därefter följde vi temat lite bättre, med blinier och kinuskipaj. Nami! 
Genom att flytta ut bordet från köket och vinkla dem på snedden rymdes vi perfekt.
Kräftis i november! Inte alls en dålig idé.
Till fördrinken  bjöds det på saltgurka, smetana och honung. 
Är detta Tatjana?! Eller Hanna?!
Förrätten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar