måndag 13 april 2015

Mental förberedelse

Jag gillar att försöka förbereda mig på saker i mitt liv mentalt. Det hjälper mig att kunna vara lugn och må bra sen då jag är inne i situationen. Just nu försöker jag förstås förbereda mig mentalt på att bli tvåbarnsmamma. Hur kommer det bli? Hur kommer det att kännas för mig? Och för Hubbe? Hur jobbigt kommer det bli? Är två verkligen dubbelt fler än en, eller går det enklare då man redan haft en baby förut? Helst vill jag försöka förbereda mig på alla möjliga scenarion, i synnerhet de jobbiga scenariona. Så, ifall de inte sen blir totalt jobbigt så känns det som att allt gått lätt. Eller om det skulle gå så att det känns supertungt, så är man så pass förberedd man kan vara. Just nu tänker jag mycket på sömnbrist, kolik, att räcka till för Hubbe. Och så på förlossningen förstås. 

Med Hubbe var jag förberedd på att inte få sova alls på ett halvår, att allt skulle kännas urjobbigt, tungt, svårt och jobbigt! Så när han sedan visade sej vara en nöjd och lätt baby så kändes allt urenkelt. Och det tror jag var för att jag var så insatt på hur jobbigt det skulle bli. Om jag tänkt att det skulle bli lätt, eller inte förberett mig alls, kan det bra vara att min upplevelse skulle vara helt annorlunda och jag kanske inte alls skulle ha tyckt att det var lätt! 

Att vara gravid med "tvåan" har nog varit betydligt tyngre än då jag var gravid med Hubbe. Jag har varit tröttare och haft betydligt mer krämpor än under första graviditeten. Ändå har jag nog i mitt tycke mått bra och haft en lätt graviditet hittills. Hoppas jag får må så här pass bra ända tills hen är här. Samtidigt så saknar jag att kunna röra mig normalt betydligt mer än då jag var gravid med Hubbe. Det blir liksom så mycket mer tydligt nu då man måste krypa omkring på golv, klä på små filurer och plocka grejer från golvet mest hela tiden. I övrigt har nog graviditeterna liknat varandra mycket. Så förhoppningsvis är det en lika nöjd och lätt baby som Hubbe var som vi får även denna gång...
Tänk, snart är jag tvåbarnsmamma! Så otroligt stort... 

4 kommentarer:

  1. Fin Hanna och fin tröja! <3

    SvaraRadera
  2. Inget annat ärende än att du ser megasöt och fräsch ut! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Tydligen gör det under för mig att vara yh-mor i tio dagar, heh :)

      Radera