lördag 5 december 2015

Barnvagnsmani

Jag har nog alltid varit lite ovanligt intresserad av barnvagnar. Redan innan vi ens funderade på barn så visste jag hurdan barnvagn jag ville ha (Bugaboo Cameleon). Sedan Hubbe föddes för snart tre år sedan blev det äntligen legitimt för mig att vara intresserad av barnprylar. Barnvagnar är nog det som jag älskar allra mest att surfa runt på, kolla in nyheter på och drömma om. Tyvärr har jag inget uppvärmt garage som jag skulle kunna ha mina vagnar i. Inte för att jag nu har de där extra tusenlapparna att köpa dem för heller... Jag är till och med med i flera grupper på facebook för barnvagnsnördar. Och jämfört med de andra där så är jag dessutom väldigt human. Vissa har haft upp till 100 barnvagnar och testat det mesta. Andra har upp till tio vagnar stående i vardagsrummet! Jag har ju "bara" tre vagnar just nu. Och har totalt bara haft fyra olika. Men drömma om fler kan man alltid. Om jag vinner på lotto så skulle jag nog skaffa mej en liten samling där dessa skulle få ingå. 
Först ut: Cybex Priam. Rätt nyutkommen vagn av bilstolsmärket Cybex. Så snygg enligt mig. Äntligen en vagn som utseendemässigt kommer i närheten av Bugaboo. Den liknar faktiskt väldigt mycket Cameleon tycker jag. 

En annan vagn som jag gärna skulle testa är förstås Bugaboo Buffalo. Jag har ju en Donkey, av samma märke, och hade tidigare en Cameleon, så en Buffalo skulle göra min Bugaboo-trio komplett. Eller en Bugaboo Bee vill jag ju också ha!
Bugaboo Bee är ju en resevagn. Den resevagnen vi har är Babyzen Yoyo. Den allra bästa resevagnen som finns. Men Been har ett par kvaliteter som man inte kan få på Yoyon. På Bee kan man klicka fast babyskyddet. Och sittdelen kan svängas åt båda hållen. De två egenskaperna saknar jag på Yoyon. Annars är den ultimat. 


En mountainbuggy Duet skulle jag också kunna ha i mitt drömbarnvagsstall. Den är ännu smalare än Bugaboo Donkey som dubbel! Men inte alls lika snygg... 

En joggingvagn skulle jag förstås också behöv! Så skulle jag kunna gå och springa med Lillasyster. Denna ovan är av märket BeeMoo som vad jag förstått inte är så där särskilt kvalitetsmässigt bra... Men det här var den som estetiskt tilltalade  mej mest när jag googlade runt. Heh. För det vet väl alla att det är viktigt att vagnen är snygg också!

En annan resevagn som jag är nyfiken på är Babyjoggers City Mini Zip. Den har jag mycket gott om och flera av mina vänner har City Mini som resevagn. Den är dock stor (iaf jämfört med yoyon) men går i gengäld superenkelt att svänga ihop. Kilogränsen är hög och också ett större barn kan åka i den här så man kan ha den länge. 

En vagn som också är super för lite äldre barn är Brios klassiker Pony. En version med ratt skulle nog Hubbe gilla. Så en sån skulle nog också få stå i garaget. 

Egentligen gillar jag inte Stokkes vagnar så värst mycket. Tycker de ser rätt så plastiga ut. Men Stokke Trailz skulle jag ändå vilja testa. Så den får också komma med på listan. 

Den här Mountain buggyn gillar jag också designen på. Så den får komma med som sista vagn. Den ser också ut att funka i lite mer krävande terräng och snöslask.

Men det här är bara fjantiga dagdrömmar. Jag har turen att redan ha mina drömvagnar som uppfyller alla våra behov just nu. Men om jag blir miljonär med ett litet extra uppvärmt garage så kan det nog hända att jag börjar samla på barnvagnar... Galet, jag vet...

4 kommentarer:

  1. Skulle vilja testa buffalon och yoyon! Själv har vi en Bugaboo Cameleon2 och som bil/resevagn bugaboo bee3. Är jätte nöjd med båda, älskar been! Men yoyon vill jag nog prova ☺ som tur är killen bara 4 månader så vi har gott om tid att prova! Tyvärr e sambon int riktit lika intresserad av att köpa nya vagnar I "onödan"....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min Man förstår sej inte heller alls... När vi skulle köpa resevagn föreslog han nån Emma/Graco från tori.fi för 50€, jag bara hahahhahhahah!! Inte är de ju alls i onödan. Hur skall man annars veta vilken vagn som är bäst om man inte testar. Och man har ju olika behov så då behövs flera vagnar. Jag kommer nog på riktigt att gråta den dagen mina barn är för stora för att sitta i vagn och man måste göra sej av med dem. (vagnarna alltså, inte barnen!)

      Radera
  2. Älskar också barnvagnar. Brukar tänka att alla har ju olika hobbyn, barnvagnar är min hobby. Har 4 barn och har/haft 14 olika vagnar. 12 st har jag haft åt de 3 sista barnen. Synd bara att jag bor i Österbotten, här är utbudet på begagnade ovanliga vagnar så litet. Har ju som mammaledig/vårdledig inte hur mycket pengar som helst att lägga på nya vagnar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kallar det inte riktigt ännu för en hobby, bara ett lite onaturligt intresse... Jag har hittills köpt alla utom yoyon som begagnade! Tycker det är sååå mycket fiffigare.

      Radera