fredag 18 december 2015

Lucka 18: Världens enklaste chokladfudge

Jag gillar julstök, som till exempel julgodisfixande. Det blir ingen jul förrän jag har kokat minst fem olika sorters julgodis. Nu som tvåbarnsmor är dock tyvärr tid en bristvara. Så helst skall det gå snabbt och vara enkelt. I år stötte jag på ett recept med fudge på kondenserad mjölk i flera olika bloggar som verkade nästan för bra för att vara sant. Men det var sant. På under fem minuter gör man denna mumsiga chokladfudge! Den kan dessutom varieras eftersom man kan välja hurudan choklad man vill ha i. Jag valde mörk choklad med mintsmak och det blev så gott. För en sats fudge behöver du:

1 burk kondenserad mjölk
400 g choklad (jag använde 200 g mörk choklad med mintsmak och 200 g vanlig mörk choklad)
1 krm salt
50 g smör

Häll den kondenserade mjölken, chokladen och smöret i en bunke. Sätt i mikron på full effekt i en minut. Rör ordentligt. Sätt in igen för 30 sekunder. Rör! Om det ännu behövs så sätt in igen på 30 sekunder. Häll i en form  på 20x20cm som du klätt med bakplåtspapper. Låt svalna. Skär i bitar, njut. Jag satte ännu in mina fudgebitar i elmokelmu, men den var så fast och fin att det nog inte ens skulle ha behövts. Den skulle ha klarat sej fint bara i bitar i någon fin skål. Förvara svalt!
En nyhet i min hemlagade konfektask för i år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar