torsdag 21 januari 2016

Lillasyster-update

Om bara en vecka blir Lillasyster redan 8 månader. Tänkte ta en liten update igen på hur hon utvecklas. Man glömmer ju så fort. Det känns som det hänt mycket nu de senaste veckorna. Främst på det mentala planet. Hon har blivit så mycket mer en person nu. Hon är lite blyg, men nog social. Hon är betydligt mer "mammig" än vad Hubbe någons varit och är vi någonstans annanstans än hemma så måste hon hela tiden kolla var jag är. Hon sitter inte helst i någon annans famn utan känner sej tryggast med Maken eller mej. Det känns som att hon nu förstår var man säger. Hon vet när det är matdags, sovdags och att vi skall fara iväg om man börjar klä på sej. Hon berättar på sitt eget sätt när hon är hungrig eller trött. 

Hon är oftast nöjd lekandes på golvet. Hon kommer inte ännu ålandes framåt, men hon förflyttar sej nog dit hon vill på något sätt. Antingen genom att rulla eller snurra och backa. För backar gör hon. Rätt ofta hittar jag henne inne i ett hörn eller fast på ett stolsben eller inne under bordet dit hon backat och fastnat. Hubbes leksaker är mycket mer intressanta än hennes egna. Så man måste noga hålla koll på att inget med små farliga delar ligger kvar på golvet nu! Som tur vet Hubbe vilka leksaker som Lillasyster inte får ha och placerar dem istället på soffbordet.

Ätandet går mestadels bra. Eller grönsaks/köttpuré är väl inte så supergott enligt henne. Men jag brukar sätta på lite fruktpuré och på så sätt går nog allt ner. Kvällsgröt äter hon vanligen massor. Hon gillar också att äta själv och sitta och plocka i sej mumsbitar från playtrayn. Jag borde absolut ge mer plockmat men jag tycker det är svårt att hitta på bra mat! Samtidigt är jag också jätte skraj för att hon ska sätta i halsen, det är så obehagligt när det händer. Jag har hittills gett avokado, små bitar bröd, gurka, ägg, muron, majskrokar och batat. Vad kan jag ge till näst? Hon har inte ännu några tänder, men jag tycker att man nu kan ana de första två där nere genom gommen. 

Vi hade en så bra rytm innan sibirienkylan slog till och hon måste sova inomhus. Sedan dess har hon haft svårare att somna till dagsvilorna, också ute på balkongen, inne sover hon nästan inte alls. Idealiska dagar sover hon två långa dagssömner på 1,5-2 timmar vardera. Den första där vi halv tio-tio och den andra kring halv tre-tre. Men de dagar vi har program, det är för kallt eller något annat så klarar hon nog sej också förvånansvärt bra med mindre sömn. Men då blir det nog gnälligt efter klockan sju... Ammandet har hon minskat på dagtid, så att vi ammar bara en eller två gånger, just då hon vaknat, ibland inte ens det. På kvällen, och natten i synnerhet, ammar hon sen destu mer... Inte så bra tycker Mamma förstås. Det kanske blir sömnskola här om en månad ungefär ifall det inte blir bättre!

Finaste lillasyster i vagnen igår när vi promenerade hemåt från operan. 
Vackert men kallt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar