torsdag 21 januari 2016

Skinkmakaronilåda à la Gullichsen

Inte den mest fotogeniska maten.... Men god! Och enklare kan det nästan inte bli. 
Dags för veckans vardagsmiddagstips. Det här är en nyhet hos oss för den här hösten. Receptet hittade jag i Husis där Alexander Gullichsen tipsade om vardagsmat. Ni vet han som också komponerat avokadopastan. Lite roligt är det förresten att vi nu nästan blir släkt. Han blir nämligen farfar till min syster Amandas bebi...  Men ja, makaronilåda var det jag skulle blogga om. Det som är lite annorlunda mot vanlig makaronilåda är att makaronin i dennaminte behöver kokas innan utan man sätter torra makaronin in i ugnen. I "Kaddes" originalrecept tror jag han använt Anton&Antons färdiga tomatsås. Men jag har modifierat lite och kör passerade tomater med lite extra kryddor istället eftersom vi inte har någon A&A här i närheten.

För en liten form makaronilåda (typ 3-4pers) behöver du:

1 bit skinka på ca 300g
2dl grädde
2 pressade vitlöksklyftor
2,5 dl passerade tomater eller färdig tomatsås
2 msk tomatpuré
svartpeppar, torkade örter, persillade eller andra kryddor du gillar
3dl torra makaroner
1-2dl riven ost

Gör så här: Fräs vitlöken i en stekpanna. Sätt i skinkan som du tärnat. Fräs upp lite. Häll på grädde, tomat och krydda enligt smak. Låt puttra några minuter. Häll makaroni i en form. Häll på såsen och veva runt. Strö över massa god riven ost. Grädda i ca. 20 minuter i ugn på 210 grader. Servera med sallad! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar