tisdag 3 april 2012

Träningsprogrammet

Min löparproffs kompis Emma (som just sprang maraton i Barcelona på tiden 3:54, galet bra!) gav mig ett litet träningsprogram så att jag skall klara av Länsiväyläjuoksun om tre veckor. Idag var det dags för första lenken. Känns riktigt skönt, även om jag tror att jag sprang lite för fort. Och det blev inte riktigt åtta kilometer heller, bara 7,4km. Men det får nu duga.

Här är träningsprogrammet i sin helhet:
Vecka 14:
-lugn länk 8km 
-lite raskare länk 7km 
-lugn långlänk 12km 
-alternativ träning 60min (tex cykling, gym: trampmaskin + muskler (mage å rygg framförallt å ben) 

Vecka 15:
-lugn länk 7km
-länk 3 km upppvärming, 5*500meters snabba intervaller med 200 meter gång mellan och efter sista, 2km nedvärming = totalt 8,5km
-lugn långlänk 13km 
-dagen efter långlänken 30min palauttava länk (4km)

Vecka 16
må: lite raskare länk 8km
ons: länk 5km + *100ms spurtar
fre: 2km plus stretching 

+ allt du promenerar raskt är hemåt och om det känns bra i dina ben kan du lägga till nån till länk som är mellan 7-10km :) Dock inte under vecka 16, utan du skall öka från vecka 14 till 15 å sen träna mindre under sista veckan.. Lycka till med träningen!
Så sant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar