måndag 17 oktober 2011

Lasagne experiment

I kylskåpet hade jag tre zuccinin  och en påse riven ost och eftersom jag åker på resa om två dagar så måste jag ju hitta på en middag med dessa ingredienser. Minns att jag läst nånstans om lchf-lasagnde är pastaplattorna bytts ut mot zuccini. Så jag svängde ihop en tomatsås med oliver och nu väntar jag med spänning på att experiment-lasagnen skall bli färdig i ugnen. Jag är dessutom vrålhungrig! Om ni också vill experimentera kan ni göra så här:
Fixa ihop en tomatsås. Man kan säkert laga med maletkött i också om man vill, men det hade inte jag hemma. Obligatoriska ingredienser i min tomatsås är tomatpuré, vitlök och lök.
Osthyvla zuccini till "lasagneplattor".
Börja med ett lager zuccini, sätt över sås, sen riven ost. Gör ett likadant lager ovanpå och sätt till sist ett lager med bara zuccini och ost.
Skjut in i ugnen  på 220 grader och vänta tills osten har fått färg. Typ 35 minuter. I detta skede är jag nu. Jag väntar och väntar. Det doftar åtminstone gott :) 
EDIT: Lasagnen blev helt SJUKT god. Jag åt upp halva. Sen fick jag ont i magen... Men alltså på riktigt, så det här var det godaste i lchf-väg jag lagat hittills!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hoppas lasagnen blev god!

    Jag arbetar mig genom bloggresenärernas bloggar och har i kväll kollat in vad du har för dig. Särskilt kul att läsa om din vistelse i Thailand och intressantast var ert besök på det där nomadlägret! Vi ses på kryssningen!

    SvaraRadera
  2. Hej :) Lasagnen blev faktiskt helt sjukt god. Och snart blir min blogg reseblogg igen då jag åker till Indien för tio dagar. Hurra! Ses på kryssningen!

    SvaraRadera