fredag 4 januari 2013

Flunssig fredag

Här är det status flunssig som råder. Tyvärr. Hade till och med lite feber igår, men idag känns det aningen bättre. Orkar med lite annat än att bara ligga raklång i soffan eller sängen. Så nu håller jag som bäst på att inventerar bebiskläderna vi hittills har skaffat. Även om de redan fyller en hel byrålåda är det nog mycket som vi ännu behöver. Det mesta hoppas jag dock att vi får låna. Sen när min mammaledighet börjar är det nog de första som jag vill ta tag i. Att tvätta upp alla kläder och samla ihop allt vi behöver. Som tur borde jag ännu ha gott om tid... 56 dagar närmare bestämt.
Jag fortsätter hälsosamma januari med hälsosamt mellanmål. Fruktsallad gjord på persimon, banan och mandarin med kokosflingor på. Mums! Dessutom hoppas jag att vitaminerna hjälper mig tillfriskna snabbare.
Inventering av de sötaste små plaggen. En del har vi men ännu behövs det nog fler... Hur skall man t.ex. veta vilken storleks bebi man får?! Kommer 50 plaggen knappt rymmas på eller kan vi använda dem i månader?!

12 kommentarer:

  1. Ush för flunssa! Krya på dej!

    Angående babyplaggen så tycker jag också att det är svårt. De flesta av mina vänner å bekanta påstår dock att de haft ALLDELES för LITE av de små plaggen, och fått skicka iväg maken eller sin mamma till affären och skaffa mera. Antar att de små liven smutsar ner en hel del till en början!
    Vi har nu hur mycket som helst i storlek 56! Har som tur inte behövt köpa det själv, utan har fått, och fått låna MASSOR. Känns ju skönt iallafall att man inte lagt jättemycket pengar på stl 56 kläder ifall man sku få en jättebebis på 5 kg! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror ju så mycket på vilken storleks bebis man får. Min kusins flickor har varit väldigt små och växt långsamt så de har använt 62:or ännu vid tio månader. Emedan vår blivande Gudson som snart fyller 4 månader anävnt storlek 62 redan en tid... Man kan bara inte veta i förväg! Så bäst att ha massvis av allt för säkerhetsskull eller hur?! :) De kläder jag själv köpt är mest i 56 eller 62, har inte velat köpa så många mindre. Och så har jag fyndat en del seconhand och på reor vilket också känns bra!

      Radera
  2. Vi fick gå och köpa strlk 44 när vi kom hem för de flesta kläderna i strlk 50 var för små.. just nu använder vi strl 62 men ännu lite 56 och någon 68. Kläderna kan ju variera en del inom samma strlk, precis som vuxenkläderna. Jag tror att det kan vara bra att han någon uppsättning av strlk 50 men satsa på strlk 56-62.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte ett enda plagg mindre än 50... Hm. Och det där att kläderna varierar har jag redan märkt av. Europeiska klädmärken har dessutom ofta storlekar som 0-3 månader 3-6 mån etc. 56 är den storlek vi har mest av just nu faktiskt, lite i 50 och en del 62. Tror nog det blir bra. Och man kan ju alltid gå och shoppa mera :)

      Radera
  3. På loppis hittar man babykläder i massor!! Bra, billiga och så kan man vara säker på att diverse gifter är borttvättade :) och då har man råd att ha en uppsjö i flera storlekar.
    Men vilken storlek man tex ska satsa på att ta med till BB, har jag haft svårt med :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har redan köpt en del på loppis och på nätet på tori.fi och syrrans garderob! Mycket bra :) Borde man för säkerhetsskull ha med flera olika storlekar till BB månne?! Jag hade tänkt satsa på stl. 50...

      Radera
  4. Kan rekommendera att ha typ några rikit små, men de haittar ju inte om de är lite stora, vilket de troligen är iaf;) ni får säkert en minibebis kan jag tänka:)
    Men det som jag upplevde att var bra att ha i passlig storlek var pjamas, och sådana som har dragkjed åt båda hållen, på natten måste man ju byta blöja i början, så iaf Martin upplevde dem bäst;) han kunde inte tåla pjamssun med knäppen;)

    Men du måste komma och inventera vad du kommer att behöva, har nämligen allt i källaren så vore bra om Martin är hemma, blir inget med denna busunge med och inventera;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också lite på känn att vår bebis inte kommer vara den största... Jag var ju själv också rätt liten som nyfödd och spädis. Men man vet ju aldrig!

      Pjamasar med dragkedja i storlek 50 har vi faktiskt 5 stycken. Så det borde vara fixat. Annars så gör det nog säkert inte så mycket att kläderna är lite stora. Bara "Hubbe" inte drunknar i dem förstås :)

      Jag kommer gärna och inventerar någon dag! Efter den 25e blir jag mammaledig När var det Martins semester tar slut? Och kanske man annars lyckas inventera om man är två vuxna plus E?!

      Radera
  5. Vår son var just 3kg då han föddes och växte ganska sparsamt innan han började få annat än bröstmjölk, så vi använde 56 tills han var fyra månader så det var bra att ha en stor garderob fast alla sa till mig innan han föddes att satsa hellre på 62:ans kläder. För oss visade sig att vi so far har använt 62:ans kläder kortast av alla för sen då han började få välling och gröt vid fyra månader så växte han på en gång. Så tyvärr blev mycket av 62:ans kläder ganska lite använt. Sen tycker olika människor om olika kläder till sina barn, t.ex tyckte jag att strumpor var jobbigt då babyn var liten och använde hellre sparkbyxor. Min kompis tyckte om sådana där puolipotkarit men vår baby var så smal att han en natt då jag tog upp honom hade han sparkat av sig byxorna. Så det är så olika både vad man själv tycker om och hur barnet är till storleken. Och klädmärkena varierar också i storlek, Lindex mindre än andra märken, Tutta igen stora och Name It mycket smala (speciellt bodyna). Så mitt tips är att köpa en bra basgarderob och sedan fylla på då man vet hur stor babyn är, hurudana kläder man själv tycker att är mest praktiska och hur snabbt babyn växer. Det är ju ganska kul att ta sig en liten shoppingtur också då babyn är född:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med strumpor har jag redan funderat på! De hålls ju inte på små bebifötter på något sätt. Tror att jag också kommer gilla sparkbyxor mera. Har redan ett par stycken faktiskt. Men de är svåra att hitta i butikerna! Ett par kom det också med mammalådan.

      Jag tänker också att man ju nog kan köpa mer även så bebin fötts :) Om inte jag orkar själv kan jag ju alltid skicka Maken, Mamma eller Svärmor :) Systrarna mina skulle nog säkert också bara bli glada för att gå på bebiklädsshoppingsuppdrag!

      Radera
    2. Name it hade helt ljuvliga sparkbyxor då när jag köpte och så ärvde vi också några par av märket Fixoni (finns i alla fall på Citymarket), dom var också bra.

      Radera
    3. Fixoni skall jag lägga på minnet :) Jag var inom Name it på Kampen förra veckan och då tycker jag nog inte jag såg så många sparkbyxor?! Men å andra sidan letade jag reafynd så det kan bra vara att jag inte bara såg dem fast de fanns där. Tack igen för tipsen :)

      Radera