måndag 19 oktober 2015

Nu har det svängt

Nu vågar jag nog säga högt att det svängt med Lillasysters skrikighet. De senaste veckorna har varit helt annat än hittills. Så skönt med en mestadels nöjd liten filur. Om hon skriker nu för tiden så vet jag oftast vad som felar, inte som tidigare då hon kunde skrika i timmar utan någon helt klar orsak (magen?!). Dessutom börjar vi få lite fason på dagarnas rytm. Äntligen. För även om det gått bra, så är det tungt med skrikig bebis. Nu känner jag mej säker igen när vi skall iväg någonstans och jag känner . Lillasyster sover också nu mycket bättre på dagarna. Oftast minst en timme åt gången, ibland upp till 2-3 timmar i ett sträck. Hon blir fortfarande lätt gnällig, och lite skrikig, då hon är trött men somnar oftast rätt snabbt i vagnen. På kvällarna har jag också börjat natta henne i egen säng. Det går inte ännu bra, men bättre varje kväll. Och nu har hon nog somnat själv de senaste kvällarna utan vaggande. Det brukar oftast ta en stund, upp till en timme, minst en halv. Och man måste nog ge tutten till henne minst 20 gånger innan hon somnar. Men jag tycker det går bättre och bättre och jag vet att det kommer vara värt det i det långa loppet. Snart har vi förhoppningsvis två barn som somnar själv klockan åtta på kvällen. Det betyder två timmar vuxentid per kväll. Behövligt, även om jag nog gissar att vi bara kommer hänga på soffan och glo på tv.... Eller ännu värre, jag sitter vid datorn och Maken med Paddan, haha! Men om vi vill så kan vi i alla fall prata ostört, gå och träna, städa, sy eller vad som helst. 


2 kommentarer:

  1. Ja, den lilla yttepytte bebisen är ack så gullig, men det är ändå ganska skönt när det blir lite större och rutinerna börjar falla på plats. Hos oss somnar lillasyster redan sjutiden, och även om storebror är vaken längre så är det precis som du säger välkomna timmar där på kvällen.

    SvaraRadera
  2. äh, barn som skriker är så jobbiga. eller man älskar ju dom små men när inget hjälper. fick genast minnen tillbaka när jag läste inlägget. även om vår son bara skrek några veckor tills vi kom fram till vad som var felet så var det hemska veckor..

    SvaraRadera