torsdag 3 maj 2012

Blommor till bröllopet

Dryga tre månader kvar till bröllopet nu. Ännu känns det dock som det är länge tills dess. Fortfarande är planerandet också på en helt hanterbar nivå. Det känns liksom okej. Till näst är det dags för inbjdningsutskick och att be om offertanbud av florister. Jag vet redan ganska bra hurudana blommor jag skulle vilja ha. Enkla med fina. Lite romantiskt. Lite rosa och inte för konstlat. Mer fritt och levande än stela arrangemang. Hoppas på att hitta en florist som förstår. Ifall ni har tips så är allt välkommet. Vad skall förresten bröllopsblomster kosta?! Denna del av budgeten har jag nämligen haft riktigt svårt att uppskatta!
Enkla rosor, pioner eller andra snittblommor i små  vaser har jag tänkt mig på borden. I brudbuketten önskar jag absolut  pioner. Augusti är vad jag har förstått lite sent för pioner men jag hoppas att någon florist ändå lyckas fixa det!


8 kommentarer:

  1. kolla me lotta på blombutiken ölander på högbergsgatan :D hälsa från mig :D
    du kommer ihåg min med neilikor- så den va 50 euro- men sa dock inte att det var en brudbukett ;) så fick säkert lite billigare den :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det skall vara så att bara för att man kallar det för bröllopsbukett så får det kosta minst 20e extra. Galet juh! Men tack för tipset, jag skall kolla med Lotta :)

      Radera
  2. Är själv också på jakt efter blommor för en väns bröllop i juli jag hjälper att planera. Hon skall i första hand ha nejlikor och pioner(kan importeras!) och vi kollade några blomsteraffärer med 8e för en pion och 5e för en nejlika. Sjukt dyrt alltså! Med en snabb uträkning för brudbukett och bordsarrangemang kom vi upp till närmare 2000e vilket ju inte känns helt okej. Vi kollade också Töölö torg där vi skulle få samma blommor för halva priset! Men letandet fortsätter ännu:) Det lönar sig säkert att prova torg eller större blomsterfarmar eller vad det nu heter lite utanför Helsingfors för billigare priser för jag gissar att ni också skall ha en del blommor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtta euro för en pion?! Det låter ju nog helt galet... Men bra att veta att man kan importera dem så då borde jag ju lyckas få mina i augusti också :) Jag tänkte nu mig en sån strategi att jag bara googlar runt och skickar ut offertförfrågningar till en massa ställen, både i centrum och utanför. Om det blir crazy dyrt så får vi väl plocka blommor på nån äng ;-)

      Radera
  3. Ett förmånligt alternativ som vi använde oss av är att köpa amplar med murgröna och sprida ut den över bordet (passade bra med dukningen som annars gick i vitt och bröllopets temafärg hallonrött):

    http://mittpanorama.blogspot.com/2011/09/true-colours.html

    Vid honnörsbordet hade vi sedan även lite anillinröda rosor instuckna i murgrönan, och min brudbukett stod framför oss i en vas.
    Tror också att det lönar sig att inte köpa helt i centrum, vi skulle köpa från Stenius i Hagalund som jag kan rekommendera, men ägarnas son gifte sig samma dag så vi beställde slutligen från från en blombutik i Sökö. Det var också bra, och verkligen inte 2000 euro!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har faktiskt funderat på Stenius :) Tänker nog abslout be dem om ett anbud! Tror inte heller våra blommor blir sååå dyra då vi också satsra på enkla snittblommor istället för stora arrangemang. Man kan ju också bara köpa billiga rosor från närmsta cittare ifall det verkar bli super dyrt annanstans... Och sen beställa brudbukett utan att säga att det är för bröllop!

      Radera
  4. Du verkar ha samma smak som jag vad som kommer till blommor. Vi skall också gifta oss i augusti, och jag vill ha rosa och vita pioner med sammafärgs rosor. Bilderna du satt på inlägget är jättefina och "enkla" ser inte så tungt ut. verkligt fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh grattis till dig :) Visst är det härligt att planera bröllop?! Rosa och vitt, pioner och rosor låter just bra. Har ni hittat florist redan?

      Radera