torsdag 18 september 2014

Sockerdetox, tips och trix

Julia efterlyste lite tips för sockerdetox och det kan jag ju så klart dela av mig av. Inte är jag nu någon expert, men jag har nog sockerdetoxat rätt så många gånger och vet ganska bra vad som funkar och vad som innebär farliga fällor. 

Det första man måste göra är att verkligen bestämma sig. De första dagarna är svåra om man har byggt upp ett riktigt sockerberoende. Men redan efter en vecka går det lättare och efter två veckor är man "renad" och känner inte längre suget. Jag kan absolut inte ha något sött hemma om jag har sockerstrejk, så allt sånt bort innan, kex, choko och så vidare. Gå istället till butiken och köp en massa bra, hälsosam och god mat. Blir du hungrig är det mycket svårare att stå emot sockersug. För mig räcker det med frukost, lunch och middag. Mycket proteiner gör att man håller sig mätt längre. Kokta ägg, grynost och mozzarella är bra utfyllare på tallriken för att mätta länge. 
Nami lunch! Kräftsjärtar, mozzarella, tomater och grynost. Mättande, enkelt och gott. Liknande sallader kan varieras i oänödlighet. 
Sen är det bara att tacka nej. Ät inte kaka på kalas, man måste inte. Jag tycker absolut inte att det är oartigt att säga nej till socker, man gör ju det av hälsoskäl. Har ni middagsgäster och du vill ha efterrätt? Laga t.ex chokomousse med mörk choklad som innehåller nästan inget socker alls eller bjud på ostbricka. Motionera också gärna! För mig innebär mer motion automatiskt en god spiral och jag vill inte äta lika ohälsosamt som då jag har en slö period. 
Min vanliga frukost! Lidls grekiska yoghurt, kokos, hallon och nötter. Om man äter en ordentlig frukost, lunch om middag är sannolikheten för blodsockerfall och akut sötsug mycket mindre.
När det kommer till socker i olika färdigmat och matprodukter så är det bara att lusläsa innehållsförteckningen. Under antalet gram kolhydrater står det ofta "varav sockerarter" och en siffra. Här brukar jag undvika allt som har mer än några gram socker. Helst inget alls förstås! Under de två första veckorna är det också bra att undvika sötningsmedel, xylitol eller annat som lurar hjärnan att du äter socker. Det gör det bara svårare att komma ut ur beroendet. När du är ute på andra sidan kan du nog äta några xylitoltabletter nu som då. 

När det känns som att du är totalt oberoende av socker så kan man börja äta lite nu och då, typ på bjudningar eller om man är på restaurang och så. Men efter att man inte längre känner ett sug efter socker hela tiden så är det faktiskt inte alls svårt att låta bli. Tro det eller ej. 


2 kommentarer:

  1. Bra tips! Själv tycker jag att det svåraste är just bjudningar, speciellt mina föräldrar och svärföräldrar har typ ALLTID efterrätt och sen vill dom alltid ge med efterrätt hem, vilket förstås är kiva men det känns int så kiva att säga nej tack (om det inte är mammas sacherkaka, den säger jag nog aldrig nej åt :P) Hemma är jag rätt bra på att undivka socker (alltid kan man vara bättre dock!) men att lära mig att tacka nej till festsött måste jag nog bli så mycket bättre på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men med familj så är det enklare tycker jag. Förklara bara att nu är det sockerdetox i 4 veckor och det är bara så det är. Om det är efterrätt får de väl äta själva då :)

      Radera