fredag 30 oktober 2009

Cu Chi-tunnels

Hipp Hipp hurra för mamma idag! Många grattisar på födelsedagen!

Vi befinner oss just nu i Saigon. vi kom hit igår morse med nattåget från Nah Trang. Jag sov som en baby på tåget, Eric sov som vanligt inget alls. Vi tog det därför ganska lugnt på förmiddagen och vilade lite på hotellet innan vi gav oss ut i stressiga Saigon. Här finns ca. 8 miljoner människor och hela 5 miljoner motorcyklar/skotrar, som kör som galna! Att gå över vägen är en pärs. Med det enda sättet att göra det är att bara gå långsamt. Mitt hjärta står stilla typ hela vägen över. Först när vi har kommit över kan jag andas igen.



Efter lite shopping (Eric köpte två t-skjortor och en parfym) promenerade vi iväg till Saigon International club där det fanns en pool. Så vi svalkade oss lite med några simturer, skönt!

Idag har vi varit lite utanför Saigon, ca. 70km, vid Cuchi-tunnlarna. Tunnelsystemet användes under Vietnamkriget och fungerade också som hem för en liten by. Det var ganska skrämmande att krypa omkring fast de hade fixa upp tunnlarna så att de var större, hade lampor emellanåt och air-conditioning.


Eric inne i tunneln.

Eftersom jag är så kort behövde jag inte böja mina knän när jag gick, bara böja ryggen ;-) Ibland är det bra att vara kort. Eric köpte också skor som de använde under krigstiden, gjorda av bildäck. Man kan skymta dem på bilden.

Eric är lite som en orm som ömsar skinn för tillfället. Det lossar stora flak av skinn från ryggen, axlarna och bröstkorgen som han brände i Mui Ne.

Nästa gång jag skriver är troligen först i Bangkok. Det skall nog bli skönt att komma till ett ställe och stanna lite längre. Att bo i en rinkka, som dessutom väger 20kg att bära, är inte så roligt i längden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar