söndag 21 oktober 2012

Gravidlistan

Hittade denna lista och tänkte att jag kan uppdatera den alltid nu och då. Som sagt har jag hittills mått riktigt prima och hoppas att klara mig så länge som möjligt utan allt för stora krämpor...


Halsbränna: Nej som tur. Hoppas jag inte får det heller. Det verkar inte särsklit trevligt.
Ryggbesvär: Tja, emellanåt kan jag känna av min svansskota. Men bara pikulite och inte så det stör.
Bäckenbesvär: Hör svansskotan till bäckenet eller ryggen?!
Ligamentsmärtor: Jo det har jag nog kännt lite nu och då. Speciellt i v. 18 och 19 så spände det och drog en massa i magen. Tidigare kunde det hugga till då jag nös.
Foglossning: Nepps! Hoppas inte få det heller...
Muskel- och vadkramper: Har haft sendrag i vaden en natt. Rätt lindigt som tur och jag tror det berodde på att jag glömt ta min kalktablett på dagen. Läste nämligen att man tror att kramperna beror på kalciumbrist.
Åderbråck: Nej, hoppas jag inte får det heller. Jag har nog rätt ytliga blodkärl så risken finns...
Hemorrojder: Nej. Som tur. Fast min mage har nog krånglat lite till och från så hoppas verkligen inte det leder till hemmorojder för det låter ju alldeles för äckligt!
Nästäppa: Nej. 
Urinvägsinfektion: Nej, inte på riktigt. Men på min möhippa så lurade jag alla mina vänner att jag hade urinvägsinfektion och åt så starka antibiotika att jag inte fick dricka alkohol. Då hade jag just fått veta att jag var gravid två dagar innan... Hehe! Alla trodde på det och så gott som ingen misstänkte något alls. Stackars mina godtrogna vänner...
Känsligt tandkött: Nej.
Bättre hy och hår: Bättre hår absolut. Och inte blir det smutsigt heller! Glansigare och tjockare har det blivit (även om jag nog inte skulle behöva tjockare hår...)
Illamående: Jo, under sommaren varje dag till och från. Fortfarande vissa dagar, speciellt om förmiddagarna. Inte lika intensivt och länge som i början med illamående likväl.
Ömma bröst: Jo. Speciellt i början. Då tog det tom. ont om någon kramade mig lite för hårt. 
Viktökning: ca.4kg
Trötthet: Tja. Jag är nog alltid trött om kvällarna också fast jag inte är gravid. Men kanske jag varit lite tröttare än vanligt?!
Upp och ner i humöret: Lite nog. Kan få hormonstormar och blir sur på allt här hemma. Inte så kiva för maken. Då kallar han mej för HH som står för Hormon-Hanna....
Strimmor på magen: Nej. Jag smörjer varje dag med dermosils hudolja. Hoppas det skall hindra dem att uppstå.
Putande navel: Nå inte alls. Den går fortfarande lika djupt som tidigare. Halvvägs in till ryggraden ungefär...
Svullnader: Noup
Yrsel: Jag har känt yrsel nu emellanåt. Och en dag såg jag lite stjärnor. Misstänker kanske järnbrist?!
Förhöjd kroppstemperatur: Inte vad jag vet. 
Blodbrist/järnbrist: Kanske. Mitt hemoglobin var nog bra senast hos rådgivningen, men eftersom jag haft huvudvärk och varit lite yr så misstänker jag att jag kanske borde börja äta järntabletter. Eller bara äta massvis med kött, persilja och spenat till en början ifall det skulle hjälpa!
Sammandragningar: Jag tror att jag hade lite sammandragningar efter att jag varit på min senaste lenk. Så nu skall jag nog inte springa mera... Får ta raska promenader istället.
Sömnproblem: Nej. Jag sover fortfarande som en stock och har inga problem att somna. Lite störande är det att man måste gå på toa varje natt, men nu har jag redan vant mig till det.
Konstigt matbehov: De enda cravings jag har haft är lösgodis och havregrynsgröt. Men de har minskat på sistone. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar