torsdag 1 december 2011

Lucka ett: Julkort

Dags för första tipset i bloggjulkalendern. Nämligen julkort! Jag älskar att skicka julkort. Det är nästan ännu bättre att få. Vem blir liksom inte glad av ett fint kort?! De allra finast korten är, enligt mig, de som man gör själv. Och det behöver faktiskt inte alls vara varken svårt eller tidskrävande. På till exempel Tiimari och Sinelli finns massor med material för fina kort. Med bara lite papper och lim kommer man långt. Jag tycker faktiskt det är svårare att ta reda på folks adresser (ingen har ju adressen i telefonkatalogen längre och folk flyttar så ofta utan att meddela sin nya adress...) än att pyssla själva kortet :)

Här lite inspiration:
Först lite julkortsinspis från pysseldrottningen Martha Stewart. På Marthas hemsidor finns överlag massor med inspiration för allt från pyssel till inredning och matlagning.
Här är mina favoriter paketkorten nere till höger eller granarna uppe till höger som kommer ut ur kortet. Mycket lätta att göra dessutom. Instruktioner till alla korten hittar du genom att klicka på länken!
Lite mer komplicerade kort kanske?! Jag inspirerades i år av de kort med utåtgående 3d julgranskulor. Granarna är också fina. Med lite filt eller scrapbookpapper kommer man också långt. Bjällerkortet måste låta roligt i posten :) Bilderna via pinterest.
Så enkelt det kan bli, men inte mindre fint för det. Stämpla renar med dina tummar. Klipp små flaggor eller hjärtan i tyg och sy/limma fast i kortet. Tejpa en gran eller klipp ut en snögubbe.
Happy pyssel! När skall man förresten senast posta sina julkort månne? Kanske kring Lucia, senast? Så det gäller nog att börja pyssla snart om man skall hinna :)

3 kommentarer:

  1. 15.12 är sista dagen.

    jag älskar julkort med foton. roligt att se hur folk ändras med året, speciellt barn:-)

    SvaraRadera
  2. Tack för infon. Ganska nära Lucia så helt fel ute var jag ju inte :) Jo foton är också kul, men när man nu inte ännu har några barn så känns det lite konstigt att skicka bild på bara sig själv!

    SvaraRadera
  3. Vad många fina julkort och massor med inspiration! :) Tack!

    SvaraRadera