söndag 4 december 2011

Lucka fyra: Pepparkakscheesecake

Dagens lucka består av ett recept på mycket god frozen pepparkakscheesecake som jag bakade igår. Det blir lite som pepparkaksglass. Mums! Och kakan är MYCKET enkel att göra. Alla klarar av det, jag lovar. Dessutom kan man byta ut socker mot sukrin (det gjorde jag) för en nästan helt lchf-variant!

Du behöver:

ca 25 pepparkakor (jag använde Annas, de är lättare att smula en egenbakade!)
50g smält smör

Krossa kexen. Lättast går det genom att sätta den i dubbla plastpåsar och sen mosa med kavel tills allt är småsmå smulor. Smält smöret och häll sen i kaksmulet. Blanda och tryck ut i en form med löstagbara kanter. Ställ i in kylskåpet.
Pepparkakssmulbotten. Ställ in i kylskåpet under tiden du gör "fyllningen".
Nu behöver du:

4dl grädde
200g färskost (jag använde Valios Viola)
3 äggulor
1 dl socker (sukrin)
1 tsk vaniljsocker/vanlijpulver
pepparkakskryddor (jag använde mej av en påse färdig mix. Det behövs ganska mycket för att det skall ge smak)

Vispa grädden i en skål. Vispa äggulor, kryddor, ost och socker i en annan. Blanda ihop de två smeterna. Ta ut pepparkaksbottnet från kylen och häll på gräddsmeten. Ställ in i frysen minst fyra timmar. Ta ut kakan ca. 15 minuter innan ni skall äta. 
Gräddostsmeten med pepparkakssmak.
Så gott och så enkelt! Testa om ni får gäster! Eller som efterrätt till julafton kanske?!
Mumsmums! Över halva kakan gick åt på bara fyra personer så den måste ju ha varit god...

7 kommentarer:

  1. Låter supermums! Kanske det här blir vår julaftons efterrätt? (jag är ansvarig för den delen...) Tack för inbjudan till Pinterest, ska sätta mig in i det bara jag hinner!

    SvaraRadera
  2. Den var super mumsig!

    SvaraRadera
  3. Alexandra- Jag rekommenderar för julafton! Lätt och gott. Varsågod för inbjudan, du kommer älska pinterest! Eller det gör iaf jag :)

    Emma- Tackar! Och det var så kiva att ha er här. Snart igen :)

    SvaraRadera
  4. vänta nu, ingen gelatin alltså?

    SvaraRadera
  5. Nej ingen gelatin! Behövs inte eftersom kakan är frusen. Blir lite som pepparkaksglass :)

    SvaraRadera
  6. Hej igen! jag ska göra den här igen för julafton, till annan fest ändå. :) men en fråga, för hur många räknar du att den här räcker? typ 10 pers?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Om man lagar i rund form så blir det ju nog ca. 4 bitar per kvartal skulle jag säga... Så till 12pers borde den nog räcka. Om personerna inte är superhungriga och snåla förstås :)

      Radera