torsdag 15 december 2011

Lucka femton: Pepparkakshus

I över tio år har jag bakat pepparkakshus. Hus i plural. Det är nämligen den perfekta gåvan. Husen ger julstämning och doftar så gott! Vår lägenhet har doftat pepparkaka  hela veckan.

Några tips då man bakar pepparkakshus:
1. Rita upp en mall på rutigt papper. Du behöver kortsida, långsida, tak och skorsten. Modeller hittar man bl.a. nätet om det känns svårt att själv leka arkitekt.
2. När du tar ut bitarna från ugnen. Jämför dem med modellen och skär bort om det är snett eller fel. Detta går bara att göra då bitarna precis kommit ut från ugnen, efter en minut är pepparkakan redan hård.
3. Hus skall monteras ihop med smält socker. Smält sockret i stekpanna på rätt låg värme och akta så sockret inte bränns. Då luktar det äckligt och husen blir inte lika snygga i fogarna. Akta dig också för socker massan, den är väldigt het!
Husen är monterade och väntar på dekorering. Här ser man vad jag använde för pynt :)
4. Gör socker kristyren av VISPAD äggvita (nytt för i år, såååå stor skillnad på konsistensen) ca. 4-5dl florsocker och en tsk ättika. Jag brukar spritsa i egenvikt strut av bakplåtspapper. Tycker man får mera känsla och precision då! Samt mindre hål för finare dekorationer.
5. Pynta med godis, silverkulor, osv. Eftersom mina hus är rätt små brukar jag köpa godisaskar vars godisar är mindre och passlig storlek. 
6. Sätt på en papperstallrik och packa in i cellofan. Tadaa! Perfekt julklapp till mormor, svärföräldrar och så vidare :)
Ganska fina hus i år, om man nu får säga sånt själv!

11 kommentarer:

  1. Oj superfina hus faktiskt! Du är ju ett proffs, mina blir alltid sneda och klibbiga....

    SvaraRadera
  2. Gud så fina! Blir sugen på att laga själv men har icke tid mera innan jul och avfärd till Spanien... kram!

    SvaraRadera
  3. Sjukt söta små pepparkakshus! Lite andra kakor än mina förra årets pepparkakstält..

    SvaraRadera
  4. Aida- Med tio år av trännig är det ju positivt att jag åtminstone lärt mig nånting om pepparkaksbygge :) Å lite snett och klibbaigt skall det vara tycker jag. Det hör bara till!
    Kiri- Tack. Man kan ju bara göra ett?! Då tar det nog inte såå länge. Kanske ett par timmar eller så. Ha det superskönt i spanien!
    Marlyn- Tack :) Övning ger färdighet. Å tält kan ju vara riktigt tjusiga de med, med mycket glasyr och godis...

    SvaraRadera
  5. Jätte fina pepparkakshus du har fixat ihop! :) Och tack för tipset till glasyren, skall använda mig av det idag då jag skall baka pepparkakor!

    SvaraRadera
  6. Hebbinen- Tack :) Det är verkligen stor skillnad med vispad äggvita och utan.

    SvaraRadera
  7. Du har rätt - det är den perfekta gåvan.

    En som brukar få ett hus
    8)

    SvaraRadera
  8. Anonym- Av mig eller av nån annan?! Hm...

    SvaraRadera
  9. Tänkte bara kika in och säga att socker kristyren blev helt perfekt! :)

    SvaraRadera
  10. Vad bra :) Jag fattar inte varför jag inte kommit på att vispa äggvitan tidigare år?! Den blir ju verkligen så mycket bättre så!

    SvaraRadera
  11. Vilka godingar husen blev! Tänker varje år att jag ska göra ett försök att baka hus men kommer aldrig längre än så:-)

    SvaraRadera