tisdag 13 maj 2014

Vardagsmiddag

Jag försöker hitta på middagar varje dag som passar hela familjen. Det är minsann inte det lättaste då familjen består av krångelpytsar, allergiker, dietister och småbarn... Men jag försöker nu så gott jag kan. Idag blev det räknallepasta och gurkstavar. Samtliga familjemedlemmar gillade. Vad äter ni till middag på vardagarna?! Lättlagade rätter som också småbarn gillar?! Till vår återkommande veckomatsedel hör bland annat lasagne (zuccini eller med pasta), fisksoppa, ugnslax, klyftpotatis, pasta bolognese och pasta med höna. Jag skulle gärna utöka listan med tio nya rätter. Men det är bara så svårt att komma på nytt ibland... 
Ny favorit! Kokas snabbt, är lite bättre än "vit" pasta och smakar gott.
Jag försöker servera något grönt till varje middag. Idag blev det Hubbes favorit, gurkstavar! Andra favoriter är kokt morot, majs, minitomater eller avokado
Hubbes middag! Mycket mums tyckte han och åt upp allt. Glädjande för Mamma :)

7 kommentarer:

  1. Det jag lagar allra allra mest måste vara purésoppa. Kan ju göras på vad som helst. Morot, batat, potatis, blomkål, rödbeta.... Och så slänger jag ofta i creme fraiche/smetana/grädde när jag mixat färdigt. Toppar alltid med rejäl mängd grynost och så gärna färsk basilika/koriander etc.

    SvaraRadera
  2. Auberginegratäng i dag, annars bl.a. tomatsoppa, morotingefäralinssoppa, omelett, moussaka, tomatsås och spagetti, spenatsoppa, gårdagens lunchrester. Tomat och gurka vid varje måltid.

    SvaraRadera
  3. Det här var gott men halverade satsen och tillsatte mera rosmarin och vitlök och använde vanlig matgrädde
    http://www.valio.fi/reseptit/rosmariini-broilerikiusaus/

    SvaraRadera
  4. Skulle gärna vilja ge dej tips, men är själv i samma sits. Tror jag uppdaterar tråden här istället.
    Jag äter väldigt sällan med barnen, jättetrist jag vet. Men skulle också gärna utöka veckans matsedel med lite fler recept. Goda men lättlagade.

    SvaraRadera
  5. "krångelpytsar, allergiker, dietister och småbarn..." i en 3-presonsfamilj. Bra(?) jobbat!!

    Tips: 1) Makaronilåda, 2) broilerklubbor, 3) köttbullar, 3) stekt siskonkorv, 5) griskotletter/kassler, 6) wokade köttslimsor&grönsaker, 7) pasta + lax/räksås, 8) knackkorv, 9) siskonkorvssoppa 10) Hesen

    Mera tips: ring mej eller mamma!

    SvaraRadera
  6. Samma som Kugge skriver, purésoppor. Molly slukar lätt två tallrikar med vanlig purjo-potatis-broccolisoppa t.ex.! Jag lägger också i grädde och toppar med mjuk grynost/keso och rostade solrosfrön. Jättegott! Spenatplättar eller spenatpannkaka funkar också! Eller en kycklinggryta med kikärtor, citron, grädde som jag vill minnas Snigeln Harald hade på sin blogg nåt år sedan! Makaronilåda är också gott ibland, speciellt om man kokar makaronerna i en blandning av vatten och mjölk och använder den vätskan till äggstanningen! Och ägg behövs inte mer än ett! Och en extra gula bara. Ekologiskt kött gör stor skillnad också tycker jag.

    SvaraRadera
  7. "Skrammelägg" äts med god aptit av den yngsta :) jag sätter lika många matskedar grädde som ägg i en skål, kryddor och örter och så steker jag till en röra (det blir som äggklimpar). Går bra att servera med bara grönsaker eller så med kött av något slag :)

    SvaraRadera