torsdag 17 juli 2014

Floridaresan: Key West

Efter Miami körde vi ner till Key West. Det var rätt mycket trafik på vägen och resan tog ca. fyra timmar. Vyerna är emellanåt jätte vackra, man kör mest på broar och över öar. Den längsta bron är över tio kilometer lång. På vägen stannade vi vid Island of the Sea i Islamorada, en liten minidjurpark där de tar hand om skadade djur. De hade sjölejon-, delfin- och papegojshower, sköldpaddor och ödlor och så en lagun där man kunde simma, så ta med simkläder och handdukar. Vi åt också lunch där men maten var nog inte något extra. Men bra körpausunderhållning för lilla familjen. 

Key West är vackert och pittoreskt med rosa taxin och små vackra trähus. Helt annorlunda än Miami. Men också rätt litet och våra två nätter räckte nog för att ha sett stället. Huvudgatan Duval Street var mysig, speciellt på kvällen, med sina små butiker och resturanger. Men turistigt var det nog... Beachen, som ligger lite utanför centrum, var liten och inte något extra, men vattnet var jättevarmt och Hubbe älskade att simma där. 

Key Lime Pie skall man förstås äta här. Och att gå till den västra ändan av Duval Street och se solnedgången var fint. Souternmoust Point var nu bara en brygga, och när jag just läste på så inser jag att det inte ens är den södersta punkten på kontinentala USA för den ligger på ett arméområde. Men jag gillade nog Key West. Att bo centralt, nära Duval är ett måste. Tyvär har jag nästan inga bilder från Key West eftersom min kamera och telefon bägge två av någon orsak var på hotellrummet nästan hela tiden.... 
Vackra vyer på vägen ner, fast svårt att fånga på kameran! Det var finare i verkligheten. Tänk att de verkligen har byggt väg ändå ut till Key West, lite crazy när man tänker efter...
Sjölejonshow på Island of the Sea.

1 kommentar:

  1. Jag var själv i Key West för 10 år sedan. Minns att vägen dit från Miami tog en evighet och jag tyckte att vägen dit var tråkig. Kanske det berodde på att jag var 16? Fin och mysigt var ju själva Kew West med sina små butiker och restauranger. Minns att det var många fina hus och mycket rosa längs med gatorna. Vi var även i Hemingways hus och jag blev kär i alla katter. Men sist och slut anser jag att KW är som typ Teneriffa. En tursistort och ganska dyrt. Men som sagt, detta var för 10 år sedan, kanske det har utveklats lite? Där fanns väl någo seaworld eller dyl. det harmade mig att vi inte var där. Då när jag var där fanns där bara ett hotell som vi bodde på en natt, hur är det nu?

    SvaraRadera