tisdag 15 juli 2014

Kanske världens bästa resevagn

Även om vagnen är perfekt så vill man stäcka på benen ibland. Vi lärde Hubbe att hålla i vagnen om han ville gå själv så han inte sprang bort. För att hålla i handen vägrar han... Här är vi på Animal Kingdom i Disney World i världsdelen Afrika som man kanske kan se.
Det efterlystes ett inlägg om resevagnen så här kommer det! Babyzen Yoyo är nog kanske världens bästa resevagn. Jag är helt såld och sååå nöjd. Den är allt jag hade räknat med, till och med lite bättre. 

Att man får ha den med på flygen är förstås en av de bästa egenskaperna. Jag tyckte det var så skönt att veta att vagnen inte kan komma bort eller gå sönder under flygresan. Att genast kunna fälla ut den så fort man är ute ur flyget är också guld värt, speciellt då man som vi hade byte mitt i natten. Att då måsta stå och vänta på sin vagn eller bära sur Hubbe långa vägar i bärsele skulle inte varit kul! Det var inte heller några som helst problem att få ta med den på flyget. På inrikesflygen i USA sa de inte ens något. I Finland frågade hon vid in-checkningen och då jag visade hur liten den blir kommenterade hon bara med "Aika näppärä!". 

Den är urlätt att fälla upp igen och jag klarade till och med av det med Hubbe i famnen. Man tar bara i handtaget, viker ner det och öppnar "fläpän" som håller ihop paketet och vips är den uppe. Att fälla ihop är också lika lätt, fast då behöver man nog båda händerna. Påsen som kommer med är liite tajt att få in vagnen i, men då den väl är inne i påsen så ryms nog annat i den också. Så har man t.ex. en tygpåse med nödvändigheter i varukorgen ryms den nog också i påsen. Handtaget man bär vagen med är också praktiskt även om den nog då känns rätt tung (väger väl typ 6kg?!). 

Hubbe gillade att sitta i vagen, även om sittläget inte är lika upprätt som i Cameleon. Han satt dock gärna själv lite högre än ryggstödet men det gick bra eftersom det följer med barnet. När han skulle sova var det dock ett litet minus eftersom han själv kunde sätta sig upp även om man hade satt ryggstödet i liggläge. Men när han väl sov så sov han fint. Den går inte helt plant i liggläge men nog nästan. Om morgnarna när Hubbe tyckte det var dags att gå ut på stan från hotellet klättrade han själv upp i vagnen, satte sig tillrätta och pekade på dörren och ropade på sina långsamma föräldrar.

Varukorgen ser liten ut, men jag tycker nog den är helt tillräckligt stor och man kommer åt den både fram och bakifrån. Vi fick bra "nödvädnighetsväskan" att rymmas med mat, blöjor etc åt hubbe. Vattenflaska och strandleksaker rymdes också bra. Man kan dock inte fälla ihop vagnen med grejer inuti, men det kanske man nu inte kan med andra vagnar heller?! Solskärmen är kanske inte helt optimal, då den skymde lite Hubbes sikt om han satt helt upprätt. Så hade vi den nere så blev ha lite sur, den var därmed nästan alltid uppfälld, förutom då han sov. Man kan ju också köpa ett parasoll till Yoyon men jag vet nu inte om vi sist och slutligen riktigt sku ha behöva ett ens... Regnskyddet som kommer med funkar också bra och är lätt att fästa. 

Yoyo på Miami South Beach. 
Handtaget kan inte regleras och är rätt högt för mig som är kort, men passligt för Maken som är längre. Men inte störde det mej alls. Yoyon är nämligen helt extremt lättkörd. Man kör den enkelt med bara en hand. Den är till och med ännu mer lättkörd än Cameleon som jag annars tycker är en lättkörd vagn. Dock är det ju inte någon terrängvagn precis, men det är det få resevagnar som är!  På sandstrand funkade den inte alls, men eftersom den inte väger så mycket gick det fint att bara bära den de gånger vi råkade ha vagnen med. 

Jag rekommenderar Yoyon starkt om man är ute efter en lätt, smidig och snygg resevagn. Om det görs en Yoyo2 så hoppas jag att de gör en version där man kan ha barnet även mot sig... det är det enda lilla minuset enligt mig. Hubbe har i alla fall svårt att somna om han åker framåtvänt och får se allt spännande. Men annars är den nog perfekt. Och jag kommer garanterat använda den som andrahandsvagn här hemma också. Perfekt när man skall åka buss t.ex så behöver man aldrig mer vara rädd att inte rymmas med längre!

Nöjd Filur i vagnen. Här ser man också regnskyddet som vi vikt upp på solskärmen! Att hänga väska på körramen funkade också fint. En mugghållare är jag dock sugen på att skaffa...

6 kommentarer:

  1. Jajajajaja, vill ha, måste ha, ska ha... :D Provkörde den än en gång på NK i somras med M i och till och med hon rymdes hur bra som helst med sina ca.100cm! Så dessutom är det riktigt lång anv tid på den!
    /ia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså jag älskar min! Om du vill klämma lite mera på närmare håll så välkommen bara :) Fast varning, sen måste du nog beställa en på direkten. Men jag tycker nog du är värd en till vagn med trea på väg och allt :)

      Radera
  2. TACK! den seglade nog nästan upp som nummer 1 på listan nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag har varit så nöjd med vår, så jag tror nog du skulle vara det med :) Den är mycket mindre och lättare än Been. Men på Been kan man ju svänga sittdelen... Men jag skulle nog ändå välja Yoyo om jag skulle välja pånytt :)

      Radera
  3. Ser jätte praktisk ut! Hördu, hade ni en resesäng med er och ifall ja, hurdan då och var ni nöjda? Tusen tack i förväg :) Vi kom precis hem från en liten europa resa med vår 3 mån bebis och det gick jätte bra, med båda flyg och långa bilresor, så jag håller helt med dig att man absolut ska åka iväg. Det är inte alls så jobbigt som vissa tror, vi kunde bra njuta av restauranger och promenader i Paris. :) Har varit super roligt att följa med era äventyr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ljuvligt med Paris! Vi hade med oss en koo-di popup bubble resesäng och var jättenöjda med den. Den blir liten och väger under tre kilo vilket är super när man skall resa med flyg!

      Radera