torsdag 3 januari 2013

Hälsosamma januari

Både jag och Maken känner att det blivit lite för mycket av det goda i december. Så nu i januari skall vi försöka äta betydligt hälsosammare. Bort med grädden, smöret och chokladen. In med grönsakerna, mera lätt och mindre fett. Den första hälsosammare middagen såg ut så här:
Halva tallriken grönsaker är en bra regel tycker jag!
Maletköttbiffar med fetaost och vitlök, gräddfilssås, batat i ugn och avokado. Mycket gott och lättlagat. Hälsojanuari börjar bra i alla fall.

Tipsa gärna om ni har idéer på hälsosamma och goda middagar!

4 kommentarer:

  1. Min favorit(smal)mat all time är purésoppa med grynost. Man kan ju göra den på helt vad som helst. Den nyaste favoriten har innehållit batat, morot, lite potatis, creme fraiche/grädde, chili och koriander. Men man kan ju laga purésoppa på vad som helst. :) Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! Purésoppa skall jag definitivt laga någon dag :) Och bra tips att toppa med grynost så får man i sig lite proteiner på samma gång.

      Radera
  2. Oj, nam det ser gott ut. Ha också fundera på att borde börja äta hälsosammare. :) Va allt ha du satt i gräddfils såsen?Och ha du haft bataten ba i ungen me typ olja, salt och peppar eller? och hu länge ska bataten va i ugnen??
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I gräddfilssåsen satte jag lite vitlök, franska örtkryddor, peppar och persillade. Bataten var i ugnen ca. 40 minuter på 200 grader, emn en halv timme skulle säkert ha räckt tror jag. Jag ringlade lite olivolja över och strödde på lite flingsalt.

      Radera