tisdag 13 januari 2015

Godaste tomatsoppan


Januari är ju ofta en månad då man försöker äta lite bättre och ta nystart med allt. Då kanske det kan passa bra med en riktigt god, fyllig, matig och lite annorlunda tomatsoppa. Och soppa är ju perfekt när det är kallt, snöigt och mörkt utomhus. Denna har jag bjudit på två gånger i höst då jag haft lunchgäster. Receptet hittade jag via Pinterest och jag blev genast intresserad. Tomatsoppa med kikärter, originalreceptetet hade kokosmjölk i men det kan jag inte riktigt tänka mig att passar med tomat, så jag har använt grädde istället. Jag gillar tomatsoppa, men tycker den vanliga med bara tomater är lite tråkig och svår att få riktigt smakrik och mättande om man lagar själv, oberoende av om man använder burk eller färska tomater. Men denna soppa är annorlunda. Inte alls tråkigt utan jättegod. Och precis som all bra mat jag gillar, urenkel att göra. 

Tomatsoppa med kikärter 
för 2 hungriga personer till middag eller 4 lunchgäster
1 hackad lök
1-2 hackade vitlökar
1 burk med goda konsreverade tomater (själv gillar jag Muttis bäst)
ca 1 konserv burk med vatten
1 burk kikärter (väl avrunna och sköljda)
1 dl grädde
örter, peppar, salt och andra kryddor man gillar

Hacka löken och fräs mjuk i lite olivolja. Häll på tomaterna och en burk med vatten. Häll i lite mer än halva burken med kikärter. Smaka av med kryddor och salt. Låt puttra i typ 20 minuter. Häll i grädden. Mixa slät med stavmixer. Servera med de kikärter som är kvar att hälla på i soppan. Ett gott bröd är trevligt som tillbehör!


3 kommentarer:

  1. Tack! Detta skall provas pronto! Men jag tänker prova med kokosmjölken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra! Meddela sen hur det blev :)

      Radera
    2. Mycket bra, man kände knappt kokossmaken!

      Radera