fredag 9 januari 2015

Fredagsmys

Maken har outing med jobbet men jag låter inte det hindra mitt fredagsmys! Istället har Hubbe och jag fixat hemlagad sushi för första gången när vi bor i denna lägenhet. Och det blev gott enligt oss båda. Jag hade också tänkt att det skulle bli lite småstressigt att rulla sushi ensam med min lilla hjälpredan men det gick också fint. Fast som vanligt när han skall hjälpa till i köket så gick det mesta ut på att provsmaka allting... Så innan vi ens började äta hade Hubbe säkert smällt i sej två tre bitar sushi. Jag lagade sushi utan rå fisk och utan wasabi så det skulle vara både barn- och preggovänligt. Själv skippar jag också garin, alltså ingefäran, för säkerhets skull då ingefära i någon undersökning inte visat sej vara så bra för gravida. Men annars tycker jag man fint kan äta sushi också som gravid! Något jag inte fattade i den första graviditeten....
Sushifyllning. Kokt morot, gurka, surimi, avokado och jätteräkor.
Min lilla duktiga assistent. Det ser ju ut som han proffsigt just skall börja fylla en liten maki-rulle, men sanningen är den att han mest äter upp riset som jag  just tryckt ut....
Kvällens middag. Även om vi båda åt duktigt, min lilla söta fredagsdejt och jag, så blev det nog kvar en hel del sushi till lunch imorgon (eller nattmat till Maken)

2 kommentarer:

  1. Trodde att man inte får äta de där alg grejerna som e runt då man e gravid...kan ha fel,men tycker jag läst de på nån "förbud lista"....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Algkostillskott skall man undvika eftersom de kan innehålla höga halter jod som inte är bra. Men i denna lilla yttepyttemängd alger som man får i sej när man äter sushi finns inte så mycket jod att det skulle ha någon skillnad! Så alger runt sushi är okej :)

      Radera