lördag 12 december 2015

Lucka 12: Pepparkaksgranola

I dagens lucka hittar ni en mumsig pepparkaksgranola. Den är extra enkel att göra eftersom granolan rostas direkt i stekpannan istället för i ugnen. Varför har jag inte kommit på det här tidigare?! Det tar typ 10 minuter att göra. Okej, man får inte en lika stor sats som om man gör i ugnen, men eftersom jag är den enda som äter granola i vår familj så gör det ingenting. För en sats granola behöver du:

1 msk kokosolja
2 dl havregryn
1 dl nötter, hackade i mindre bitar
3 msk chiafrön
2 msk honung
1 msk pepparkakskryddor eller kanel
½dl torkade tranbär

Smält kokosoljan i en stekpanna. Häll i havregrynen och stek/rosta tills de får lite färg. Häll i chiafrön och nötter. Rosta ytterligare några minuter. Stäng av värmen. Blanda i honung och kryddor. Blanda till sist i tranbären. Låt svalna lite och häll upp i en burk. Granolan är också en perfekt gå-bort-present till glöggfesten! 

Stekrostad granola med pepparkakssmak. 
En sats räcker till en halv stor burk. Cirka fyra frukostportioner om man äter med yoghurt är min uppskattning....
Om du vill göra fin etikett till så är det bara att klippa ut en bit dc-fixplast (finns att köpa på t.ex. etola) och skriva på med taveltusch.
Det här kommer nu bli min frukost fram till jul.

2 kommentarer:

  1. Jag testade dethär igår, och mums! Tack för receptet :D / Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kiva att det smakade :) Jag har själv ätit upp min granola ren. Borde laga mera.... Mmm...

      Radera