lördag 8 december 2012

Goda Pepparkakor

Förra söndagen bakade jag och Grannen pepparkakor. Kvällen innan hade jag lagat en hemlagad pepparkaksdeg. Frysdegen man får från butiken är nog riktigt god och bra den med, men jag tycker liksom det hör till att man skall laga egen pepparkaksdeg. Det är dock inte alltid degen blir så lyckad. Ibland blir den smaklös, ibland för hård och ibland för lös. Personligen tycker jag absolut inte om pepparkaksdegar med ägg eller pomerans. Nej, traditionella pepparkakskryddor, grädde, farin och sirap skall det vara. Årets version blev särskilt lyckad. Jag modifierade lite detta recept, samt det recept som finns i Sju sorters kakor-boken. Snåla inte med kryddorna, då blir det godast! Lämna lite av mjölet till utbaket, en halv dl ungefär. Degen kommer kännas hård när du tar ut den ur kylen, men efter lite kavlande och bearbetande så blir den mjuk och bra. Degen räcker till ca. 4 plåtar pepparkakor dvs. ca 80st. 
Värm upp kryddor, sirap och farin i kastrullen tills allt löst sig. Ta bort kastrullen från spisen. Blanda i mjölet, lite i taget. Låt svalna. Lägg i kylskåpet över natten. Grädda i ugn uppvärmd till 200 grader i ca. 5 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar