torsdag 20 december 2012

Gravidlistan, uppdatering

Redan för 8 veckor sedan jag fyllde i listan första gången så jag tänkte det kunde vara bra med en uppdatering. I det stora hela mår jag nog väldigt bra. Känner oftast inte ens av att jag är gravid. Faktiskt mår jag så bra att jag nästan lite väntar på att några hemska foglossningar eller ryggvärkar skall komma krypande... Eller kan man må prima ändå till slutet?!

Halsbränna: Ibland. Som tur inte varje dag. Har skaffat piller på apoteket som hjälper. Rennie köpte jag också men de är så äckliga att jag inte kan äta dem. Mår illa bara av tanken. Hua!
Ryggbesvär: Emellanåt kan jag känna av min svansskota.Men inte så det stör nämnvärt.
Bäckenbesvär: Noup
Ligamentsmärtor: Jo det har jag nog kännt lite nu och då. För ett par veckor sedan hade Hubbe en riktigt växtspurt har jag på känn för då rev det till i magen nu som då. I v.26 tror jag det var. Förra veckan (v.29) rev det också till några gånger på högra sidan, vilket jag efter googlande kom fram till att nog måste ha varit ligamentvärk.
Foglossning: Nej hos mig lossnar inga fogar.
Muskel- och vadkramper: Nej. Hoppas det inte kommer senare heller.
Åderbråck: Som tur inte.
Hemorrojder: Nej nej och åter nej. Det låter så otrevligt att jag inte ens vill tänka på saken...
Nästäppa: Lite om morgnarna. Och så när man går ut och det är kallt, fast det kanske alla får, inte bara preggon?!
Så här ser magen ut i v. 29+5. Den växer nog med fart nu!
Urinvägsinfektion: Nej.
Känsligt tandkött: Nej.
Bättre hy och hår: Både hår och hy mår strålande.
Illamående: Inte nu längre!! Äntligen. I ca. 22 veckor höll det i sig...
Ömma bröst: Inte så farligt längre.  Men vanlig bh vill jag inte längre ha, allt med båge är obekvämt då det liksom blir i kläm mot magen.
Viktökning: ca.9kg
Trötthet: Inte mer än vanligt tror jag. Fast om veckosluten kan jag nog lätt sova 11timmars nätter vilket kanske inte är riktigt normalt!
Upp och ner i humöret: Inte vad jag märkt. Är faktiskt rätt så stabil och glad. Måste fråga Maken vad han tycker.
Strimmor på magen: Nej. Jag smörjer fortfarande varje dag med dermosils hudolja.
Putande navel: Nej inte putar den inte. Men den är nog lite annorlunda än tidigare. För tidigare såg man inte navelns slut, det gör man nu. Den är liksom lite utstretchad.
Svullnader: Nej.
Yrsel: Inte så farligt längre. Kring v. 20-24 snurrade det i huvudet rätt ofta. Men nu kommer yrseln allt mer sällan.
Förhöjd kroppstemperatur: Inte vad jag vet. 
Blodbrist/järnbrist: Nej, mitt hemogobin var hur bra som helst senast det mättes.
Sammandragningar: Kanske?! Hur skall man veta?! Ibland drar det lite i nedre magen. Speciellt om jag sträcker mig i konstiga positioner, sitter länge eller går snabbt. Är det sammandragningar?! Det gör inte ont i alla fall.
Sömnproblem: Nej. Jag sover fortfarande som en stock och har inga problem att somna. Drömmarna har varit livligare på sistone och jag vaknar flera gånger per natt men somnar snabbt om igen. Ibland kan jag ha lite svårt att hitta en skön sovställning. Magen liksom känns om jag ligger obekvämt. Men genom att puffa in täcket under magen som stöd så känns det riktigt bekvämt igen. Det går också fortfarande bra att sova på rygg.
Konstigt matbehov: Nej, kanske mera sötsugen än vanligt!? Och så behöver jag nog mer mat och vatten än tidigare. Känner mig direkt både hungrig och törstig om det går några timmar utan.


7 kommentarer:

  1. Vilken fin mage! Vetdu, såhär tre veckor innan beräknat datum vet jag fortfarande inte hur sammandragning känns... Ibland känns det som om Bouncy sku stretcha med all sin längd och magen blir helt konstig form - kanske det är det? Bra är det ju förstås om man inte lider av det men känns så nålå att inte veta när alla frågar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja, hur skall man liksom veta vad som är sammandragning och vad som är något annat?! Jag tänker att det inte är så stor skillnad om det är en sammandragning eller inte. Om det känns i magen så skall man väl sluta med det som gör att det känns och kanske vila?! Så tänker jag i alla fall...

      Radera
  2. Lite sådär skulle min preggo-lista ha sett ut också gram till v 30 ungefär. Förutom ryggbesvären har det mesta varit bra. Men, nu de senaste veckorna kan jag pricka in det mesta på de flesta gravid-listor! :P iGår in i v. 37 imorfon, och går var jag till och med tvungen att börja käka järntabletter, jag som haft perfekt Hb hela tiden. Bara att försöka härda ut de sista veckorna nu då! ;)
    Sån fin mage du har! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses så många stavfel, du får försöka tyda! ;) sådär blir det då jag skriver på iPhonen!

      Radera
    2. Kämpa på de sista veckorna :) Och månne det inte blir tyngre för mig också! Idag har exempelvis "Hubbe" sparkat uppåt mot mina lungor, inte alls en angenäm känsla. Och trångare lär det väl bli där i magen...

      Radera
  3. Härligt att du mår så bra! hoppas det fortsätter så ända fram till förlossningen. Då då skrivet om att du inte längre vill använda vanlig BH så måste jag tipsa om denna http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=36_76&products_id=1857 Den är enligt mig alldeles underbart skön och har även tipsat den åt andra som också gillat den stort. Jag använde den mot slutet av graviditeten och hela tiden jag ammade. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte köpte ännu flera i många färger. Next time ;) Som du ser via länken så säljs den alltså i Bebés i Kampen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset :) Jag har tittat på den tidigare. Måste nog kanske gå och köpa en. De är så dyra bara. Men jag vill nog ha en som är superskön som man sen också kan sova med utan att det känns någon stans!

      Radera