lördag 29 december 2012

Skinkan

Rubriken syftar inte på julskinkan vi har i kylskåpet utan på min egen vänstra skinka. Jag har nämligen nu drabbats av min första irriterande gravidkrämpa! I ett par veckors tid har jag nu och då känt av min ena skinka, det har liksom stuckit till lite. Ibland har det strålat ner i benet också. Oftast har det känt av då jag haft en lång dag med fullt upp och värken har kommit först på kvällen. På morgonen har allt varit normalt igen. Nu är dock skinkpinan tillbaka och den här gången vill den inte ge med sig trots sömn och vila. Speciellt då jag sätter mig ner/upp eller då jag böjer mig river det till. Efter att ha googlat en massa har jag ställt diagnosen ensidigt sakroililakasyndrom på mig själv, det vill säga en form av foglossning. Om det blir värre måste jag väl gå och diagnostiseras av en riktig läkare istället för av Google. Hoppas dock att det är bara tillfälligt och att min bak slutar krångla snart.
Bild via google.

13 kommentarer:

  1. Oj nej! Du har alla mina sympatier! Mitt tips är att gå till privat gynekolog, rådgivningsläkaren i Esbo visste i alla fall inte tillräckligt om foglossning... Hoppas det inte blir värre! Min foglossning har iaf lättat sen jag blev mammaledig och har fått vila när jag behöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo om den inte ger med sig så tänkte jag gå till min privat via min arbetsplatshälsovård! Till femkanten är det omöjligt att ringa och boka tid...

      Radera
  2. Nu får du komma å tejpas:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo! Hjälper det? Har du ljusröd tejp? :)

      Radera
    2. Tror jag har en stump lpinkt kvar, annars turkos och svart:) det hjälper säkert:)

      Radera
  3. Hej!
    En vän namedroppade din blogg härom dagen när det pratades om gravida i bloggvärlden... Såklart jag måste kolla upp vad det var för blogg hon pratade om, och gillade det, din blogg alltså! Jag är själv gravid, så man blir ju lite fäst vid andra i samma situation :)
    Nu slipper du mig inte som läsare längre ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Jag älskar också själv att läsa bloggar av gravidt folk just nu :) Så jag måste förstås genast kolla in din!

      Radera
  4. Jag hade samma åkomma med Oliver, men det strålade ännu vidare förbi skinkan upp i svanskotan. Ibland då jag suttit länge på jobbet och steg upp vek ena benet sig helt och jag höll på att falla. Detta gick dock över mot slutet som tur. Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att man inte är den enda! När jag googlade hittade jag inte särskilt mycket om just strålande ont i skinkan. Min svansskota har jag också kännt av emellanåt, enda sedan v.20 ungefär! Så det låter absolut som vi drabbats av samma åkomma. Gick du till läkare för det? Skönt att höra att det borde gå om mot slutet också.

      Radera
  5. Hej,

    om det är si-problem du har så prova på ett si-bälte. Kostar ca. 20 euro på OMT keskus. Brukar hjälpa till dom flesta. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjälper det också fastän det gör ont i skinkan och int högre upp i bäckenet?! Men jo, absolut borde jag testa ett om värken kommer tillbaka! Tror faktiskt att jag kan låna ett av en vän, innan jag ev. investerar i ett eget :)

      Radera
  6. Gå till en fysioterapeut! När jag var gravid runt v 27 fick jag ont på samma sätt som du beskriver (men på höger sida). Läkaren ville bara sjukskriva mig, men fysioterapeuten kunde se att det varken var foglossning eller si-leden. Istället fick jag tips om exakt hur jag skulle göra för att stärka ryggen, jätteenkla övningar. På några dagar var all smärta borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min vän Marika som kommenterade här ovan om tejpandet är fysioterapeut så jag måste väl ta ett besök hos henne :) Bra tips att göra övningar för att stärka ryggen, det borde jag säkert göra annars också oberoende. Ifall värken kommer tillbaka tror jag dock att jag blir tvungen att sjukskriva mig. När det river till varje gång man rör sig så är det varken så lätt att ta sig till jobbet, eller roligt att vara där...

      Som tur (pepparpeppar) har jag nu inte kännt av skinkan överhuvudtaget på två dagar, så kanske det bara var falskt larm, eller någon nerv i kläm?!

      Radera