torsdag 15 oktober 2015

DIY: Att klä om en åkpåse från mammalådan

Mönstren på påsarna brukar inte vara så där jättehejsan enligt mej... Men påsen är väldigt praktiskt så man vill ju ändå gärna använda den!
När jag hade loppisbord i augusti så fyndade jag samtidigt en gammal mammalåde-åkpåse för bara 80 cent. Den har sedan dess väntat på att jag skall hitta ett tyg att klä om den med. Jag hittade inte det perfekta tyget, men ett som var rätt så okej, på eurokangas, som fick duga. Efter lite googlande hur man gör valde jag det enklaste sättet att klä om påsen. Inget sprättande behövdes, det gamla tyget lämnades kvar under. Det var inte särskilt svårt och jag är väldigt nöjd med resultatet. Perfekt är den inte, men såå mycket bättre än innan. Om jag ännu hittar det perfekta tyget så kommer nog den åkpåsen som kom i Hubbes mammalåda också att kläs om.
Så här gör du: Öppna upp påsen. Klipp ut tyget enligt påsen med rejäl sömsmån runtom, ca 3 cm. Eftersom jag valde ett bomullstyg som krymper i tvätten så satte jag 4 cm och tvättade det innan jag sydde. Sicksacka kanterna så de inte sprättar! 
Vik in kanten och nåla runtom. Nåla nära kanten så att inte det gamla tyget syns. Jag nålade också tätt så att inte tyget skulle komma åt att slira sej. Sy med raksöm runtom. Det är lite krångligt runt draggkedjorna men annars gick det lätt. 
Klart! Jag är så nöjd med min "nya" påse. Total kostnad under 10€. Inte så illa... Väldigt mycket snyggare än innan eller hur?!
Jag testar påsen i vagnen, färdig att användas av Lillasyster!

13 kommentarer:

  1. waow blev riktigt snyggt!! :)

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Kanske du får sy åt oss också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Månne inte :) Välj tyg du bara så lovar jag sy!

      Radera
  3. Det är inte alls svårt nej :) jag sydde dessutom knapphål bak och snittade upp hål för selen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Vi har redan andra åkpåsar för sen när vi byter till sittdelen. Jag tycker Mammalådapåsen är så extra perfekt just i liggdelen för där passar inte de åkpåsar vi har, när de skall öppnas på sidan.

      Radera
  4. Hej! Vad snygg påsen blev! Blev allt sugen på att pyssla en egen till liten nu! :) Ps. Roligt att min blogg får va med i din blogglista här på bloggen, tack! Och fin blogg du har! Kram.

    SvaraRadera
  5. Supersnyggt! Kanske skulle ta o göra så med lillebrors påse för årets tyckte jag inte alls om. Storebror däremot får nog behålla sin igelkottspåse för den e fin som den är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättelätt, och så får man den just som man vill ha den. En meter tyg räcker bra, så kostnaderna blir inte mycket heller. Min kompis hade ännu sicksackat i bottnet och lagat hål för remmarna i vagnens sittdel så kan man använda påsen längre!

      Radera