torsdag 1 oktober 2015

Leilas hälsosammare äppelpaj

Äppelpaj hör hösten till. Men eftersom jag försöker undvika socker och vitt mjöl så funkar det inte rikigt att baka en vanlig smulpaj. Det här receptet hittade jag i Leilas underbara nya kokbok The Fresh Foodie. Smulpaj utan vare sej socker, gluten eller ägg. Och den blev god! Jag åt min paj med lite grekisk yoghurt (istället för vaniljsocker) men kokosgrädde kan också funka till. Lite torr är den nämligen annars tycker jag.
 För Leilas hälsosammare äppelpaj behövs följande: 
6 äppel
1 msk kanel
2 msk agavesirap
1 msk kokosolja
Skala och skär äpplena i bitar. Stek dem mjuka i kokosolja tillsammans med kanel och agave. Häll i en pajform. 


Påsmul:
200g finhackade dadlar
3 dl boveteflingor
2 msk agavesirap
2 msk kokosolja
1 dl kokosmjöl (i Leilas recept stod det mandelmjöl, men eftersom vi har allergier i familjen så bytte jag ut till kokosmjöl, funkade fint!)
Blanda ihop allt till en smulig deg. Fördela över äpplena. Grädda i ugnen på 175grader i ca. 25 minuter. 
Ganska smuligt men väldigt gott!

2 kommentarer:

  1. Vad det låter gott, detta ska testas! Ps. Jag vet inte om du visste det men kokosmjöl suger i sig betydligt mer vätska än mandelmjöl, det kan göra det hela lite torrt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det visste jag inte! Tack för kommentaren. Nästa gång jag använder kokosmjöl istället för mandelmjöl inågot så skall jag minska lite på mjölmängden :)

      Radera