torsdag 29 oktober 2015

Trolldeg

Förre veckan gjorde jag en trolldeg som jag och Hubbe pysslade med en förmiddag. Det var ännu roligare och enklare än jag hade tänkt mej. Hubbe "bakade" mest ormar och små bollar medan jag lagade allt möjligt till hans lekkök. Nästan hela dagen skulle våra figurer vara i ugnen så att de blev alldeles sten hårda. Efter ytterligare en natt i rumstemperatur så målade vi våra alster med dekolack hobbyfärg. Roligt pyssel för både mor och son :)
Degen var mjuk och smidig och Hubbe kunde till och med kavla den själv. Han vill förstås också smaka på degen men bara efter att den nuddat tungan så blev det stopp. Blä så salt!
Här är receptet! De färdiga pysslen skall sedan torkas i ugn på 100 grader i 6-8 timmar eller tills de är helt igenom hårda. Annars möglar det lätt.
Våra trolldegsbakelser. 
En färdig plåt med lite leksaksmat, croissanter, kringlor, lussebullar, kanelbullar och dammsugare.
Pepparkakor, tårtbit, småkakor, hotdogs och chokokex! Nu kan Hubbe öppna ett litet café i sitt kök om han vill. Lekplåten kommer från Ikea. 

6 kommentarer:

  1. Bra pysselide, hade helt glömt klassikern trolldeg! Vi har modellera hemma men jag tycker den luktar så äckligt så jag plockar helst inte fram den...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker Hubbe nästan hade lättare att forma och kavla trolldegen än vanlig modellera dessutom. Väldigt fungerande bra klassiker det här :)

    SvaraRadera
  3. Så fint! Nu blir man ju allt sugen på trolldegskalas... :-)

    SvaraRadera
  4. Wau så fina de blev! Måste ta o pröva vi också.

    SvaraRadera
  5. Kul! Har också tänkt göra lite smått å gott ;) MEN, funderar på - hur går det om de tappas i golvet, spricker de sönder eller tål de mindre smällar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra har klarat de flesta smällar! En av croissanternas ända har gått av men annars är alla ännu hela och de har nog flugit en del...

      Radera