torsdag 24 april 2014

Mellanmålssmoothie

Tidigare har jag rätt ofta gett Hubbe en Danonino eller annan smaksatt kvarg eller yoghurt till mellanmål. Men efter att ha sett Spotlight förra veckan om dolt socker i maten så vill jag inte längre ge sötad yoghurt till honom alls. Att göra egen version är därför det jag tänker köra  på i fortsättningen. Hälsosammare och samtidigt billigare. Idag blev det en kvargsmoothie med jordgubbar. Jättegott och Hubbe gillade massor. Och inget socker! Bara lite vaniljpulver som ger lite sötare smak. Jag blandade frysta jordgubbar, naturell yoghurt och kvarg med lite lite vaniljpulver och mixade i en bunke. Enkelt, mumsigt och mättande! Kvargen gör dessutom att vi automatiskt får i oss lite viktiga proteiner dessutom. Perfekt!
Mums mums!

6 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! Jag ska också prova göra detta, mumsmums. Och till inlägget under: Florida! Wow. Jag har bara varit där en gång, för 11 år sedan, i norra delen och det var underbart. Men kommer inte ihåg några restauranger och ni far knappast så långt norrut som Pensacola. Jag var i slutet av juni och det var sjukt hett. Mycket solkräm med :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror vi bara hört positiva saker om Florida hittills av alla som varit där så det bådar ju gott :) Och som sagt så är allt ännu öppet vart vi far, kanske det blir norra Florida också!

      Radera
  2. Nej sötad jogurt har vi inte köpt hem på några år tror jag, bara nu och då åt oss själva. Jag har gjort egna smoothies i ett års tid kanske och de uppskattas både av mig, mannen och Molly. Brukar köra med banan, blåbär, kvarg och saften ur en apelsin. Banan är i sig så sött så brukar inte behöva söta den. Ibland lägger jag i svarta vinbär också eller byter ut blåbären mot jordgubbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smoothies kommer det nog att göras varje vecka framöver! Frysta bär och banan är också vad jag gillar att ha i förutom mjölkprodukter :)

      Radera
  3. Här får sonen (1 år 10 mån) heller inte sötad fil eller yoghurt. Oftast äter han naturell/turkisk/grekisk yoghurt som sådan och på filen lägger vi lite kanel. Ibland lyxar vi till det med bär eller gör egen smoothie.

    SvaraRadera
  4. Havtornsbär! Helt bäst att slänga ner i smoothien, frysta hela bär eller saftkuber. Värsta c-vitaminbomben.
    /ia

    SvaraRadera