tisdag 15 april 2014

Omfixade ljusstakar

Mina fyndade ljusstakar. Den gråa ramen är från vår griffeltavla som hänger i vår hall. Det var egentligen för den som jag köpte sprayfärg!
Jag fyndade två stycken mässingsljusstakar för loppis för någon vecka sedan för bara ett par euro. De var riktigt nätta redan i sig, men mässingsfärgen passar inte så bra in hemma hos oss. Hemma i pysselskåpet hade jag vit sprayfärg och idag fick jag äntligen fram sparyflaskan. Efter några lager färg är jag så nöjd med mina "nya" ljusstakar. Några små tips bara om du skall måla om något med sprayfärg: Täck in underlaget ordentligt med tidningar, också långt utanför ditt föremål, färgen flyger nämligen lätt omkring och färgar av sig på t.ex. trädgårdsbord... Sprayfärgen luktar också hemskt, så skaffa gärna mun och nässkydd, det hade inte jag, men jag försökte att inte andas när jag sprayade... Måla hellre fler tunna lager än att smälla på en massa färg direkt. Färgen torkar snabbt så du kan måla nästa lager redan efter någon minut, men målar du mycket på en gång så börjar det bara rinna och blir inte så snyggt...
Ett lager med primer-färg och sedan kanske fyra lager med vit matt sprayfärg från Biltema.
Nu står mina ljusstakar på soffbordet och ser fina ut. Lite bättre så här eller hur?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar