söndag 18 mars 2012

Bästa laxtipset

Jag gillar fisk, speciellt lax. Lättast är det att tillaga i ugnen. Det som jag däremot inte gillar är skinnet som finns på laxfiléen. Att själv skära bort det är inte så lätt, och köper man fryst eller färdigt förpackad lax kan man inte heller be att killen i fiskdisken skär bort skinnet. Idag kom jag dock över det bästa tipset. Sätt laxen med skinnet uppåt i en ugnsform som är smörjd med lite smör eller olja. Jag kryddade också laxen innan med lite herbamare och peppar. Sätt in laxen i ugnen i 20 minuter. Efter det är det hur lätt som helst att med en gaffel dra bort skinnet!Hur smart som helst. Därefter kan du smaksätta eller krydda din laxbit hur som helst. Jag lade på en påse ört- och vitlöksräkor och en 3/4dl burk grädde. Sen in i ugnen för 10-15 minuter till. Mums!
Söndagsmiddagen. Som tillbehör har jag rucola och avokado. 

3 kommentarer:

  1. Du får lax skinnet lättast bort med att riva/skala bort de med fingrarna före du börjar tillräda fisken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vah!? Näe det lyckas inte jag med. Inte lätt och smidigt i alla fall... man får fjäll och fisklukt överallt...

      Radera
  2. för mig har de gått fint :-)måste ta foton nästa gång o laga ti bloggen...

    SvaraRadera