onsdag 5 augusti 2015

Bloggkollen

Jag blev uppmanad att svara på den finlandssvenska bloggkollen av Bloppshop-Heidi. Och eftersom jag gillar listor så nappade jag förstås, även om det tog en stund att svara på grund av semestern... Men här kommer nu i alla fall mina svar. 

1. Varför bloggar du? För att det är roligt, givande och samtidigt ett härligt arkiv av livet att se tillbaka på. När jag började blogga 2009 hade jag länge velat börja men tänkte att ingen skulle vilja läsa om mitt trista vanliga liv. Sen då vi åkte iväg till Asien för att studera hade jag äntligen en orsak att börja och på den vägen är det... Jag har lärt mig massor genom bloggen, främst dator grejs då, fått riktiga vänner och en massa cyberbekanta. Det trodde jag aldrig skulle vara möjligt när jag började. 
2. Vilka bloggar är de första du går in på när det är dags att göra en bloggkoll? Jag läser de flesta bloggar jag följer genom "The old reader"-appen på telefonen så då kommer automatiskt alla de som uppdaterats. 
3. En blogg du saknar i den finlandssvenska bloggvärlden? Hm. Jag tycker det börjar finnas ganska många finlandssvenska bloggar i rätt så bra mix just nu. Fast helst skulle jag ju vela att alla mina vänner skulle blogga så jag kunde hålla bättre koll på dem, haha
4. Vilka bloggar läser du varenda dag? Alla i min reader. Typ 15-20 stycken alltså. De flesta finns här bredvid i min länklista.
5. Vilken blogg minns du? Housewife och Medelmåttan Malin!! Saknar dem bägge två...
6. Vad är du trött på i den finlandssvenska bloggvärlden? Jag är inte trött på den finlandsvenska bloggvärden alls. Eller kanske lite trist att allt plötsligt blivit så österbottencentrerat i och med bloggala och sevendays?! Man känner ju sej helt ute här nere i södern, haha.
7. Vad är det bästa med den finlandssvenska bloggvärlden? Gemenskapen, tonen och fiilisen. Kommentarerna verkar vara betydligt snällare än både på den finska sidan och än vad de är i Sverige.
8. Om du skulle få ge ett pris åt en bloggare, hurudant pris och åt vem? Smulan för bästa vardagsglimtarna och ett härligt personligt språk!
9. Om du skulle vara tvungen att ge ett pris åt din egen blogg, hurudant pris skulle det vara? Jag hoppas min blogg är en blogg som kan inspirera till en mer kreativ vardag inom alla möjliga områden, pyssel, matlagning, mammaliv, "må-bra" och inredning. Så kanske årets vardagsinspiratör eller nåt sånt. Eller så bara årets ljusrödaste blogg...
10. Om du skulle få ta en kaffe med en finlandssvensk bloggare, vem skulle du välja då? Malenami! Hon är så positiv och härlig.
11. Varför tycker du finlandssvenska bloggar är viktiga? Jag gillar alltid bloggar som jag kan identifiera mej med och som finlandssvensk så identifierar jag mej förstås mest med finlandssvenskar. Man känner liksom att man hör hemma här.
12. Vilka bloggar går du in på när du ligger och slösurfar? Vilka läser jag inte då? Haha. Blondinbella, Linn, Emilian Uusi Kuu och Char för att nu nämna några....
13. Vems blogg kommenterade du senast? Och vad skrev du? Jag kommenterade senast hos Catten angående dåligt samvete som Mamma. 
14. Är du överlag bra på att kommentera andras bloggar? Ja det tycker jag att jag är. Försöker kommentera de jag läser ofta nu och då. Jag vet ju själv att det är så kiva med kommentarer :)
15. Vad är det bästa som skulle kunna hända i den finlandssvenska bloggvärlden? Hm. att jag skulle börja tjäna miljoner på min blogg, hehe... Men det är ju bara det bästa som kunde hända mej, inte hela bloggosfären....
16. Skicka vidare listan till två eller flera bloggvänner som du också tycker ska göra den! Har inte alla gjort denna redan?! Känns som jag är sist ute. Men om någon ännu missat det finlandsvenska bloggkollen sommaren 2015 så uppmanar jag er att göra den nu!
Tänk när jag började blogga så fanns det inte alls  så många finlandssvenska bloggar ännu. Och då var jag också ogift och barnlös... Men som tur har utvecklingen alltså varit enbart positiv sen dess :)

1 kommentar: