tisdag 11 augusti 2015

Kvällsskrik

Jag har tidigare nämnt att Lillasyster är lite skrikig om kvällarna. Det har hon varit ända sedan hon föddes ungefär. Emellanåt skriker hon mer och emellanåt mindre. Jag har inte hittat något samband med vad jag äter, även fast jag försökt följa med noga. En dag kan hon skrika massor då jag ätit broccoli, nästa gång inget alls?! Samma med kaffe?! Men jag gissar ändå att det är magen som krånglar, för hon spänner sig och sparkar med benen och ibland kommer det också luft. Stackaren. Eftersom Hubbe typ aldrig skrek längre stunder som baby är det här helt nytt för oss. När Hubbe skrek fanns det också allt som oftast en orsak, han var hungrig eller trött eller så, en enkel förklaring. Men med henne kan det komma skrikskov när som helst och helt utan orsak. Lite jobbigt är det nog. Ingen gillar väl att se sitt barn skrika och ha ont. Men jag försöker ändå tänka positivt. Hon sover fortfarande superbra om nätterna, det hjälper förstås enormt att vara utvilad. Oftast har hon magknip på kvällen då Maken också är hemma och kan hjälpa. Dessutom brukar magknip hos babysar lätta vid tremånaders ålder så då borde hon snart bli gladare igen. Och hon skriker som tur inte varje kväll. Men nog ca 2/3 av kvällarna ungefär. Nån sorts kolik-light-version är min egen diagnos. För säkerhetsskull bokade jag ändå en extra rådgivningstur tills imorgon bara för att checka att det inte kan vara något annat, men det tror jag inte. Jag testar igen att vara utan kaffe denna vecka ifall det ändå är det som gör henne skrikig. Håll tummarna för att det snart lättar!
Tur hon är glad och nöjd emellan varven åtminstone. 

14 kommentarer:

  1. Ett tips, inte sagt att det hjälper er lillasyster, men vår lilleman hjälpte det på 1 vecka, 3 besök med zonterapi på rdg. Första gången gav märkbara förändringar - otroligt skönt efter veckor med kvällsgråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Skall fråga om det på rådgivningen imorgon :) Har nog försökt ge lite zonterapi själv faktiskt och masserat hennes fötter, men jag kanske inte trycker på de rätta punterna?!

      Radera
  2. Usch då, I feel your pain. Men som du sa, det brukar lätta efter några månader men det är en klen tröst då man är mitt i det förstås. Har du testat Cuplaton-droppar före ätandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, testade cuplaton innan semestern men då fick hon hård mage istället?! Borde säkert testa på nytt igen. Tack för påminnelsen. Till Hubbe hjälpte cuplaton jätte bra minns jag :)

      Radera
  3. Jag rekommenderar baby zonterapi, vi gick med C till fysio-ninja i grankulla och det hjälpte oss. Ebe är också sjuksköterska till utbildningen så man är i trygga händer. Vi hittade dit via min guddotter som var kolikbarn, C hade nackont från sugkoppen och det hjälpte honom att slappna av. Värt ett försök tycker jag :) du kan också ringa till ebe och tala på förhand och höra om det känns som rätt lösning, jag upplevde henne som jätte hjälpsam :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Om det inte lättar snart så tänker vi absolut prova. Jag skall också fråga om zonterapi på rådgivningen idag :)

      Radera
    2. Suosittelen myös Ebeä :) Tärkeää on muistaa röyhtäyttää vauvaa myös kesken syötön ja etenkin päätteeksi! Meillä hyvä röyhyasento on pitää vauvaa selkä itseenpäin tavallaan istualtaan toinen käsi vauvan pepun alla ja toinen käsi vauvan rinnan kohdalta.

      Radera
  4. Hos oss hjälpte zonterapi. Pruttarna och ibland det större lasset kom ibland redan medan vår son blev masserad. För oss räckte det med 3 gånger. Massören visade även oss hur vi kan själv massera, jag märkte att jag inte hade vågat trycka tillräckligt hårt. Men inte vågar man ju klämma så hårt på sin bebis. 😉 Hoppas det lättar snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, kanske jag inte klämmer tillräckligt hårt då. Zonterapi verkar ju ha hjälpt för många så det verkar helt tydligt vara värt att testa!

      Radera
  5. Vi hade samma med vår annors jätte nöjda o icke skrikande baby.. en fas som vara några veckor med endast kvällsskrik, riktit såndär ordentlig skrik.. har hört många som haft samma, går snabbt över :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ännu som tillägg, cuplaton gjorde det inte bättre men disflatyl hjälpte...

      Radera
    2. Jag tror också det går över snart, men det r ju ändå jobbigt just som hon skriker... Skall testa disflatyl istället ifall det sku vara bättre än cuplaton!

      Radera
  6. Hos oss skreks det också nästan varje kväll i någon timme, från det att flickan var 6v till c. 3/4mån. Det tog slut, men usch vad jobbigt när det höll på. Vet inte hur det skulle ha gått om jag varit ensam, att kunna vara två som delar på bärandet och gungandet. Våran tös var nöjdast och pausade med gråten när man gungade och guppade på henne rätt så ordentligt.
    Nu i efterhand så skulle jag säga att gråten berodde på att hon hade ont efter en hård sugkopps förlossning och att hon hade ont i magen och var trött. Då funderade jag på att gå till Fysio Ninja som rekommenderats, men det blev aldrig av. Nu i eftrehand harmar det, och med ev nästa baby (om hen gråter) kommer jag definitivt att prova, det skadar åtminstone inte! :)

    Kämpa på med skriken, det som kanske ger mest tröst är att DET GÅR OM, håll ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är Lillasyster också om nöjdast om man går och gungar henne i famnen. Att göra squats funkar alltid, haha! Så kanske hon bara vill ha tränade föräldrar... Skämt å sido. Om det inte lättar så tänker jag nog testa zonterapi. Och jag vet att det går om snart. Som tur :)

      Radera