onsdag 11 september 2013

Babymat: majspuré

En version av mina egen kockade matar har faktiskt Hubbe gillat. Nämligen majspuré. Han gillade massor den som är i burk så jag tänkte att månne inte hemlagad också skulle smaka. I nyaste Vauvalehti fanns dessutom receptinspiration så jag prövade på att fixa egen. Det som behövs är en påse frysmajs, matolja och örter, jag använde lite torkade franska örter. Koka den tinade majsen i litelite vatten i ett par-tre minuter. Sätt i en skvätt olja (typ en matsked?!) och lite örter. Mixa med stavmixer. Min puré hade ännu en massa majsskal i sig efter det och det vet jag att inte Hubbe gillar så jag silade ännu purén genom en metallsil. En påse majs räcker till ca. 3 portioner. Nästa gång  blir det storkok som skall frysas ner!
Frysmajs! 
Efter att ha kokat i någon minut blandade jag i lite olja och örter, sedan pureade jag allt med stavmixer.
För att få bort skalen så tryckte jag ännu purén genom en sil. 
En portion med puré. 
Mums säger Hubbe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar