söndag 22 september 2013

Födelsedagskakan

Eftersom jag gillar att baka och fixa erbjöd jag mig att baka Gudsonens ettårs kaka. Jag har länge varit sugen på att testa baka en fyllkaka med sugarpaste på och dekorationer. En riktigt hög och fin en med vimplar på toppen. Det är ju inte något man bara bakar till fredagsfikat annars så där... Jag visste nog att det inte är det lättaste att baka och ärligt sagt var jag rätt nervös över hur hela projektet skulle gå. Skulle sockerkaksbottnarna falla ihop i ugnen?! Skulle de bli bara smulor då jag skulle skära bottnarna i tre delar?! Hur skulle moussarna smaka?! Skulle de stelna tillräckligt eller för mycket!? Är det omöjligt att kavla sugarpaste platt och fint och få det upplyft på en kaka utan att allt går sönder?! Nåh... Lite svett och noll tårar senare kan jag nog vara riktigt nöjd med mina första kakor. I utseendetestet får de i alla fall godkänt. Hoppas de smakar gott också! Det vet jag först om ett par timmar. 
Perfekt är den verkligen inte. Men ganska så fin för att vara min första tycker jag!
Jag använde mig nästan uteslutande av Baka Baka Liten Kaka-Toves recept. Denna blogg hade också bra steg för steg instruktioner för de krångligare momenten. Idén till vimpeln fick jag från Pinterest. Jag använde mig av papperssugrör, jutsnöre och washitejp!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Jag var faktiskt mycket nöjd själv med vad jag åstadkommit.

      Radera