onsdag 25 september 2013

Sju månader idag

Grattis Hubbe på sjumånadersdagen! Det känns som att vi gått massvis framåt den senaste månaden. Han förstår, vill och undersöker en massa. Hubbe är fortsättningsvis mestadels en väldigt nöjd och glad baby som är bra på att underhålla sig själv. Lite frustrerad blir han om han ligger på magen för länge och inte kommer någon vart. Snurr sidledes funkar fint, men framåt kommer han inte ännu. Skönt tycker jag, så fort det börjar gå framåt är det väl slut på lugna stunder för mig... Jag tycker också att han förstår allt mer av det jag säger. Helt säker kan jag ju inte vara, men jag får en känsla av att han förstår. Tänderna som kändes i munnen känns fortfarande men har inte kommit mer upp nu än då. Tröga små piggar tydligen... 
Varje månad tar jag foton på Hubbe och nallen, så man kan se hur han växer. På de första bilderna var nallen och han lika stora....
Äntligen börjar vi nu också få någon form av rutiner på dagarna. Hubbe vaknar vid 7, morgongröt vid kl.8, första sömnen från ca. 9.30-11. Lunch vid 12. Andra sömnen 14-15. Lite mellanmål då han vaknar. Middag vid 17.30. Kvällsgröt vid 19.15 och tutidags vid 20. Det funkar fint att rubba på den ena sömnen lite grann, eller att vara på språng så han sover ena sömnen i vagnen. Båda blir dock för mycket eftersom han inte riktigt vill sova ordentligt i vagnen längre. Så har vi program på förmiddagen blir det hemmaeftermiddag och vice versa. Annars har vi en supertröttis på kvällen. Jag känner mig också själv mer chill som mamma nu än vad jag gjorde på våren. Det är skönt med en baby som äter riktig mat och inte bara är beroende av mig och min mjölk. Han älskar att undersöka leksaker och grejer. Vända, smaka, utforska. Man kan riktigt se hur han tänker och lär sig. Så spännande tycker jag. Hurdan skall du bli, min älskling?! Vem är det du formas till? Så härligt och stort att en se en liten baby växa och bli allt mer och mer människa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar